Ledelse i udvikling 5 - 2018
Tema: Forstå dine medarbejdere
Skab de bedste forudsætninger for at lede dine medarbejdere
Selv om det til tider kan synes, som om vi er på vej ind i en sci-fi verden, hvor opgaver og medarbejdere erstattes af robotter og kunstig intelligens, så er og bliver mennesket en central del af vores organisationer og en væsentlig og afgørende faktor for vores succes og konkurrenceevne – i hvert fald nok i både din og min tid. Hvad fremtiden bringer er dog svært at spå om.
En McKinsey & Company’s analyse (Automatiseringens effekter på det danske arbejdsmarked, 2017), viser desuden, at der er områder, fx inden for ledelse, udvikling, menneskelig interaktion og kreativitet, hvor teknologien ikke kan erstatte mennesket. Så lederjobbet er forholdsvist fremtidssikret, selv om det ikke nødvendigvis bliver nemmere set i lyset af nye opgaver og teknologier samt de nye generationers indtog på arbejdsmarkedet.
Ledelse handler i bund og grund om mennesker – og det er det, der gør lederjobbet utrolig givende men på samme tid gør det til noget af det sværeste. Men jo bedre vi som ledere forstår dem, jo lettere bliver opgaven.
”På arbejdspladser ansætter vi ikke medarbejdere, men mennesker. De kan være svære at forstå og få til at gøre det, man som leder, gerne vil have. Men kender man lidt til menneskelig adfærd og medfødte instinkter, kan opgaven blive lettere.” Sådan sagde Andrew O’Keeffe, ekspert i relationer på arbejdspladser på verdens største konference om ledelse, læring og talentudvikling, ATD, i USA tidligere på året.
Hvad enten det handler om præstation, effektivitet, trivsel, håndtering af forandringer, så er nøglen til din, dine medarbejders og virksomhedens succes, at du har en forståelse for den menneskelige natur, instinkter og adfærd. Har du det, vil du bedre forstå dine medarbejderes følelser, behov, adfærd, motivation, vaner og præferencer. Har du en forståelse herfor, kan du skabe den bedste dialog med dine medarbejdere, forudse deres reaktionsmønstre og få dem til at gøre det, du gerne vil have dem til. Kan du det, vil det have en direkte positiv indflydelse på trivsel, engagement og præstation – og i sidste ende virksomhedens bundlinje.
I dette nummer af Ledelse i Udvikling får du seks temaartikler, som hver især og med hver sin indgangsvinkel forsøger at gøre dig klogere på den menneskelige natur og dermed dine medarbejdere. Og så handler det faktisk ikke kun om at forstå de andre, for som en af artiklerne pointerer, så er netop øget selvindsigt vejen til bedre ledelse.
Rigtig god læselyst.