Ledelse i udvikling 5 - 2018

Tema: Forstå dine medarbejdere

Skab de bedste forudsætninger for at lede dine medarbejdere

Selv om det til tider kan synes, som om vi er på vej ind i en sci-fi verden, hvor opgaver og medarbejdere erstattes af robotter og kunstig intelligens, så er og bliver mennesket en central del af vores organisationer og en væsentlig og afgørende faktor for vores succes og konkurrenceevne – i hvert fald nok i både din og min tid. Hvad fremtiden bringer er dog svært at spå om.

En McKinsey & Company’s analyse (Automatiseringens effekter på det danske arbejdsmarked, 2017), viser desuden, at der er områder, fx inden for ledelse, udvikling, menneskelig interaktion og kreativitet, hvor teknologien ikke kan erstatte mennesket. Så lederjobbet er forholdsvist fremtidssikret, selv om det ikke nødvendigvis bliver nemmere set i lyset af nye opgaver og teknologier samt de nye generationers indtog på arbejdsmarkedet.

Ledelse handler i bund og grund om mennesker – og det er det, der gør lederjobbet utrolig givende men på samme tid gør det til noget af det sværeste. Men jo bedre vi som ledere forstår dem, jo lettere bliver opgaven.

”På arbejdspladser ansætter vi ikke medarbejdere, men mennesker. De kan være svære at forstå og få til at gøre det, man som leder, gerne vil have. Men kender man lidt til menneskelig adfærd og medfødte instinkter, kan opgaven blive lettere.” Sådan sagde Andrew O’Keeffe, ekspert i relationer på arbejdspladser på verdens største konference om ledelse, læring og talentudvikling, ATD, i USA tidligere på året.

Hvad enten det handler om præstation, effektivitet, trivsel, håndtering af forandringer, så er nøglen til din, dine medarbejders og virksomhedens succes, at du har en forståelse for den menneskelige natur, instinkter og adfærd. Har du det, vil du bedre forstå dine medarbejderes følelser, behov, adfærd, motivation, vaner og præferencer. Har du en forståelse herfor, kan du skabe den bedste dialog med dine medarbejdere, forudse deres reaktionsmønstre og få dem til at gøre det, du gerne vil have dem til. Kan du det, vil det have en direkte positiv indflydelse på trivsel, engagement og præstation – og i sidste ende virksomhedens bundlinje.

I dette nummer af Ledelse i Udvikling får du seks temaartikler, som hver især og med hver sin indgangsvinkel forsøger at gøre dig klogere på den menneskelige natur og dermed dine medarbejdere. Og så handler det faktisk ikke kun om at forstå de andre, for som en af artiklerne pointerer, så er netop øget selvindsigt vejen til bedre ledelse.

 

Rigtig god læselyst.


Tina Juul Rasmussen // journalist, tina@juul-kommunikation.com

Tænk over dine første syv ord

Livet som leder ville være meget lettere, hvis det ikke var for alle de andre på arbejdspladsen. Den oplevelse vil mange nok med et lille smil kunne nikke genkendende til. For det sværeste i lederjobbet er ofte at have med mennesker at gøre.

Sol Raja // direktør, Morsing

Opskriften på ekstraordinære præstationer: Almindelige mennesker, der gør ualmindelige ting

Mange ledere kæmper med at få det uudnyttede potentiale i spil i organisationerne. Jacob Lindeblad oplever, at det er de samme udfordringer, lederne arbejder med – uanset organisationens størrelse.

Redaktionen, DANSK HR

Hvorfor medarbejderne ikke gider forandringer, og hvad ledere gør galt

De fleste mennesker har svært ved forandring. Men det gør det ikke lettere, at ledere har en tendens til at overvurdere deres medarbejdere og undervurdere den indsats, en forandringsproces kræver.

Pernille Garde Abildgaard // kommunikationsrådgiver og forfatter til bogen ”Fokus giver frihed”

Forstå dine medarbejdere: Sådan opnås effektivitet og livskvalitet

Er du som leder opmærksom på, hvad mislykket ”mental infrastruktur” på arbejdspladsen kan betyde? Og hvad det betyder for din forståelse af dine medarbejdere og deres bevæggrunde?

Marie-Louise Sachs Grauballe // HR Director, Valcon

Selvindsigt er vejen til bedre ledelse

Øget selvindsigt og indsigt i andre fremmer desuden forståelsen, styrker tilliden og skaber en platform for, at forskellige mennesker kan interagere og samtidig udfolde deres potentiale på deres egen, individuelle måde og dermed skabe de bedst mulige resultater.

Karen Christina Rasmussen // lektor, erhvervsakademiet Cphbusiness

Ledere af unge skal tage ansvar for de nyuddannede på arbejdsmarkedet

Ledere og HR-chefer oplever, at unge er svære at tiltrække og ikke mindst fastholde. Undersøgelsen er baseret på undersøgende interviews med unge i starten af deres karriere og deres ledere.

Rikke Kristine Nielsen //ph.d., adjunkt ved Institut for Kommunikation & Psykologi, Aalborg Universitet København

Problemforandring – problemer, dilemmaer og paradokser

Mange ledere koncentrerer sig om problemformulering og problemløsning, men ofte er det ikke kun ”formulering” eller ”løsning”, der mangler – det er, at den første del af ordet skal problemforandres, fra problem til paradoks for derigennem at kunne få en mere nuanceret forståelse af udfordringen og dermed også en mere nuanceret forståelse af de mulige handler, der skal til for at skabe resultater.

Kan jeg selv bestemme, hvad jeg laver på arbejde?

Inspireret af tankegangen fra selvledende og frisatte organisationer har organisationen de sidste halvandet år arbejdet med, at det ikke primært er lederne, der definerer medarbejdernes roller og opgaver, men at medarbejderne i månedlige sparringssamtaler selv aktivt ændrer på, hvad de arbejder med, og hvordan de løser deres opgaver. Altså i højere grad definerer deres egen rolle.

Lykke Hagelston // Senior manager, PwC

Om SKAT

Rekruttering af udenlandsk arbejdskraft.

Henriette Stakemann // advokat og partner, Plesner & Kasper Bundgaard // Salgschef, Schultz

Jura-update fra Schultz


Tre greb til at vende dårlig stemning i et møde

Der er direkte sammenhæng mellem jobtilfredshed og kvaliteten af de møder, man deltager i. Dårlige møder dræner folk for energi og koster dermed en virksomhed uhyrlige summer.

Internal Comparisons Between Managers: From Performance Management to Organizational Learning

To push the somewhat sleepy giant towards higher performance, Rørsted introduced forced rankings between managers, where top performers where promoted, mid-level performers were developed, and low performers were dismissed.