Personalechefen 4 - 2012

Tema: HR i oplevelsesøkonomi

Med øget velstand har mange fleste fået mere råd til oplevelser. En Tivoli-tur er ikke længere en ”en-gang-i-livet-oplevelse”, men derimod en jævnlig begivenhed, der sammen med rejser, cafebesøg, dykker-ture og andet får en større betydning i den enkelte og i samfundets økonomi.
Denne udvikling får stor betydning for mange virksomheder, og faktisk er i dag ca. otte procent af alle ansatte beskæftiget med det, vi kalder oplevelsesøkonomi. For det første bliver det interessant at kigge på denne udvikling, fordi service i endnu højere grad vil komme i fokus. For når vi har fri og bruger penge på oplevelser, så skal det altså være en god oplevelse. Service er imidlertid ikke nok, for vi forventer jo samtidig stor faglighed – tjeneren på restauranten skal kende til vinene, og dyrepasseren i Zoo skal ikke kun have viden om dyrene, men også kunne formidle den.
For det andet stiller oplevelsesøkonomi også andre krav til virksomhederne – nemlig at der i høj grad er fokus på innovation og kreativitet. En oplevelse, der skal adskille sig fra andre oplevelser, kræver kreativitet, og vi forventer jo også, at alle oplevelsesindustrier skal forny sig – tænk bare på forlystelsesparker, der år efter år skal præsentere nye forlystelser/aktiviteter.
Når vi taler om begrebet oplevelsesøkonomi, så er det klart, at det omfatter hele den oven for omtalte oplevelsesindustri, og selv om man ikke er beskæftiget i denne oplevelsesindustri, så slipper man ikke for at forholde sig til begrebet. For oplevelsesøkonomi dækker over meget mere. Oplevelsesøkonomi dækker også over det faktum, at forbrugerne i højere grad nu og formodentligt også i fremtiden efterspørger en oplevelse sammen med et godt produkt. Det kan være en spændende historie, et standpunkt, en købsoplevelse eller andet.
Som det kan ses, ligger der mange HR-opgaver i dette nye ”forbrugerbillede”. Man skal dog også være klar over, at hvis en virksomhed lykkes med disse områder, så indtager de en position, som det er svært for konkurrenterne at konkurrere på. Hvis HR sammen med forretningen kan skabe denne unikke position på markedet, så lurer successen lige om hjørnet.
Glæd dig til i dette nummer at læse om, hvad oplevelsesøkonomi er, hvad det stiller af udfordringer til virksomhederne og se gode eksempler på, hvordan forskellige virksomheder har kastet sig over udfordringen.
God læsning.


Jens Povelsen

Medarbejdernes brændende ønsker skal sætte fut i det nye ZOO

For nogle år siden var han manden, der moderniserede driften i Knuthenborg Safari Park – nu er forstkandidat, ph.d. og ekspert i virksomhedsmodernisering Steffen Stræde rykket ind som øverste chef i ZOO på Valby Bakke i København med en erklæret ambition om at gøre den 152 år gamle attraktion til ikke bare gæsternes zoo, men også medarbejdernes zoo.

Morten Schwarz Lausten

Kreative kickstarter væksten

Oplevelsesøkonomi har i de seneste godt 10 år flagret rundt som en løsgående varmluftballon blandt medier, myndigheder og beslutningstagere, når talen faldt på ”det vi skal lave i fremtiden”. Center for Kultur- og oplevelsesøkonomi (CKO) har siden 2009 indsamlet viden, metoder og erfaringer på området til gavn for dansk erhvervsliv.

Mette Nørlem

Skab oplevelser – kun fantasien sætter grænser

Oplevelsesøkonomi dækker selvfølgelig over det stigende antal kroner, vi bruger på oplevelser i form af forlystelsesparker, biografer, cafeer, museer, musikforestillinger og så videre, men oplevelsesøkonomi er også der, hvor man ikke kun sælger kunden et traditionelt produkt, men også sammen med produktet ”sælger” kunden en god historie, en oplevelse, en erindring eller andet. I denne artikel har vi samlet en lang række bud på, hvad oplevelsesøkonomi er, og hvordan man kan skabe oplevelser for kunder og medarbejdere.

Louise Rygaard Jonas & Vibeke B. Didriksen

Serviceledelse i oplevelsesøkonomien

Traditionelt har servicebegrebet været linket til interaktionen mellem medarbejder og kunde i ”sandhedens øjeblik”, men vi har brug for at italesætte service og tænke serviceledelse på en ny måde i oplevelsesøkonomien.

Nikolaj Henum

Destinationen er innovation

Innovation bliver en stadig vigtigere konkurrenceparameter for virksomheder. Men for at innovationen kan blomstre, må virksomheder og offentlige institutioner lade kreativiteten flyde og skabe plads for det rette udviklingsmiljø.

CKO – Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi og Erhvervsstyrelsen

Vækst via oplevelser 2011

I en stadig mere intens international konkurrence peger meget på, at danske virksomheders stærkeste kort er at skille sig ud ved at udvikle unikke produkter og services, som forbrugerne er villige til at betale en højere pris for. Her er brugen af oplevelser en afgørende faktor – ikke mindst på grund af en generel velstandsstigning og nye forbrugsmønstre, som har øget efterspørgselen efter varer og ydelser med en ekstra oplevelsesværdi.

Lillian Hundahl

Skøjter HR på overfladen, så historien gentager sig, eller…

Går danske virksomheder og deres HR-ansvarlige tilstrækkeligt dybt ned i mekanismerne bag oplevelsesøkonomi? Sørger de for, at alle i organisationen har forståelse for forbrugsoplevelsernes sociale, kulturelle og psykologiske vilkår? Eller har de bare kørekort til en række ”mirakel-værktøjer”, der kradser op i overfladen og giver små, hurtige, men alt for kortsigtede og ganske utilstrækkelige økonomiske resultater?

Thomas Molin

Når HR støtter et forsvar i krig

Forsvarets mission er at kæmpe og vinde. Det er alvor, og det giver Thomas Molin et helt særligt perspektiv for den del af HR organisationen, som han har ansvaret for.

HR-Chef Charlotte Hervit og kontorelev Mette Reus Hansen

Fra Faaborg-Midtfyn til Japan t/rt.

Faaborg-Midtfyn Kommune har som en del af elevuddannelsen indført et praktikophold i udlandet. Det bliver der annonceret med, og det er også forventningen, at de nye elever er klar til at rykke teltpælene op i en måned. Formålet med udlandsopholdet er, at eleven får sat sin uddannelse og dagligdag ind i en global sammenhæng, og at det inspirerer eleven til fortsat uddannelse. Ambitionen er at skabe nogle elever, som har udsyn, og som ved, at de også kan begå sig internationalt.

Richard R. Gesteland

Danes Communicating, Cooperating, and Negotiating with Korean Counterparts

Participants at Global Management workshops in Denmark tell us that some of their best learning points come from the Q&A sessions. This article will focus on the most frequently-asked questions (and answers) from our training sessions on “Communicating, Cooperating, and Negotiating with Korean Counterparts”

Jonna Skovdal

Skjulte expats giver nye udfordringer

I et stadig mere globalt arbejdsmarked, hvor medarbejdere ofte krydser landegrænser, er virksomhedernes udfordring bl.a. at sikre tilstedeværelsen af de rigtige processer og værktøjer til at håndtere potentielle økonomiske risici og opfylde de utallige forpligtelser over for landenes myndigheder.

Max Ulrich Klinker

Fransk arbejdsret - Afskedigelse og Forlig


partner Tina Brøgger Sørensen og advokatfuldmægtig Michel Simon Rasmussen

Vikaransat kvinde i fertilitetsbehandling blev ikke diskrimineret ved manglende genansættelse

Det var ikke diskriminerende, at en vikaransat kvinde, der under vikariatet påbegyndte fertilitetsbehandling, ikke blev tilbudt ansættelse efter vikariatets udløb.

EAMP

Svingede lederkosten og raskmeldte personalet

Sygefraværet er reduceret med 22 procent i rengørings- og tekstilafdelingen på Bærum Sygehus. Opskriften er enkel: Kortlæg, lyt, tilrettelæg og vær klar i talen.