HR-chefen 5 - 2022

Tema: Erfaringer under ”the new normal” og fremtidens HR-funktion

Erfaringer under ”the new normal” og fremtidens HR-funktion

 

 

 

 

Rollen, ansvaret og fokus i HR har ændret sig gennem tiden. I 1990’erne hed funktionen ofte en personaleafdeling, ofte udsprunget af lønkontoret, og var typisk bemandet af en enkelt eller få medarbejdere, der varetog en bred pallette af opgaver, men med stort fokus på de administrative opgaver. Siden er fokus i afdelingerne blevet bredere, på uddannelsesinstitutionerne er der i dag etablerede HR-kandidatretninger, og funktionens stemme og plads i organisationen er blevet stærkere, samtidig med at funktionen i mange virksomheder er kommet til at hedde en Human Ressource-afdeling.

Lige nu er der en drejning i gang igen, da en del især større virksomheder går væk fra, at medarbejderne er en ressource, men snarere er hele mennesker, og at adfærds- og kulturdimensionen fylder mere, hvorfor funktionen benævnes People & Culture eller lignende.

Eftersom HR understøtter forretningen og er en væsentlig faktor i forhold til at indfri strategien og nå de forretningsmæssige mål, så er det naturligt, at rolle, ansvar og fokus løbende ændrer sig for at imødegå organisationens forhold og problemstillinger, men det er også nødvendigt at justere i forhold til brede samfundsmæssige økonomiske, sociale og værdimæssige tendenser.

De fleste forventer en ændret økonomiske samfundsudvikling, men der er også en række andre strømninger, som HR skal forholde sig til og agere på.

Der er et stigende fokus på ESG og dermed også på dokumentationen af, at alle har samme muligheder uanset alder, køn, etnisk oprindelse med videre. Folkesundhed er for nedadgående: 22,6 % kvinder og 14,8 % mænd i den danske befolkning føler sig stresset, og tallet er stigende (Statens Institut for Folkesundhed, 2021). Det er kritisk, ikke bare for den enkelte medarbejder, men også for virksomheden og samfundet. Men hvem kan og skal gøre hvad? Efter covid-19 er der sket et opbrud i den hidtidige måde at arbejde på; mange taler om ’hybridt arbejde’, og der er organisationer, der implementerer 4-dages arbejdsuge. Endelig giver teknologien nye muligheder for hele organisationen og dermed også for HR. Alt sammen noget, som fylder eller kommer til at fylde noget i de fleste HR-funktioner, hvorfor det også er omdrejningspunktet i dette nummer af HR Chefen med temaet ’Erfaringer under ’the new normal’ og fremtidens HR-funktion’.

Vi håber, du bliver inspireret af magasinet med de mange vinkler og artikler.

 


Tid til refleksion over - Erfaringer under ’the new normal’ og fremtidens HR-funktion

I dette nummer stopper vi op og reflekterer over, hvad erfaringerne fra de seneste to års kriser i samfundet har fået af betydning for de eksterne og interne forventninger der opstår til HR-rollen. Det er åbenlyst, at der er sket ændringer, og vi har derfor inviteret relevante skribenter til at uddybe hvilke, samt hvordan disse påvirker HR-rollen.

Christian Terkelsen, Craftsmanship

Fremtidens HR er Unplugged: Mindre Show, Mere Indhold, Mest Menneske

Er der nogen, som bryster sig af at tænke nye tanker om ledelse og organisationer, er det os i HR. Nye ledelsesideer, nye måder at arbejde på, bedre organiseringsformer og mere bæredygtige arbejdskulturer er alle blomster, der gror i vores bed. Vi er ikke bange for at påpege hierarkiets problemer, gamle top-down ledelsesfilosofier eller hamsterhjulets uhensigtsmæssigheder, og vi elsker at tale om visionerne for fremtidens arbejdspladser.

Lise Dahl Arvedsen, ph.d., forfatter, foredragsholder og underviser

Covid-19 gav os teknisk tække i raketfart, men er vi digitalt kompetente?

I organisationerne kører man hybride møder, onlinemøder, fleksible mødetider, som var det noget, man altid havde gjort. Alligevel møder jeg mange medarbejdere og ledere, der giver udtryk for, at ”der mangler noget”. Den hybride hverdag er kommet for at blive, så hvilke kompetencer skal styrkes for at bygge bro henover de udfordringer, den hybride hverdag bringer med sig?

René Dalgas og Birgitte Clausen, Struqtures

#NEXTNORMAL – Fra human resource management til human resource enabling

De glidende tacklinger på danske som globale virksomheder er kommet som perler på en snor gennem de seneste år. De blev ramt af et utal af særlige hændelser, der fra den ene dag til den anden ændrede rammevilkårene og derved også måden, som mange virksomheder fungerede på.

Catrine Eisenreich, chefrådgiver, Lindskov Communication

Fremtidens organisationer kræver medmenneskelighed

Medmenneskelighed bliver omdrejningspunktet i fremtidens organisationer og et must, hvis man vil gå fra high performance til ’happy high performance’. En af HR’s vigtigste opgaver i fremtiden er derfor lederudvikling og at træne den menneskelige bevidsthed hos alle i organisationen for at skabe en større forståelse for mennesker imellem.

Signe Bilde Jørgensen, HR-konsulent, Lederne

Biasbevidst rekruttering – en vej til øget diversitet

Lederne har forsøgt at minimere ubevidste bias i rekrutteringsprocessen netop for at øge diversiteten. Dog er bias en præmis – men hvad er løsningen så? HR-konsulent Signe Bilde Jørgensen har gjort sig nogle værdifulde erfaringer.

Louise Møller Nielsen, COO v. Smartforce.

Fra konventionel arbejdsstyrke til økosystemer

Store kriser skaber uforudsigelige aftryk, og det må man sige også gør sig gældende for de sidste to års pandemi. En periode, der har gjort, at vi i dag ser et arbejdsmarked, der har gennemgået markante ændringer, og hvor begreber som ”the great resignation”, ”antiwork” og ”work from anywhere” har sat et aftryk i arbejdsstyrken

Sofie Brogaard Schmidt, Editorial Assistant, DANSK HR

Nye arbejdsprocesser og lønmodeller skal sikre fremtidig resiliens

Hos DareDisrupt har de brugt erfaringerne fra coronapandemien og udviklet nye arbejdsprocesser og lønmodeller. Medstifter af konsulenthuset DareDisrupt Anders Hvid håber på at kunne tiltrække nye talenter, der har lyst til at angribe arbejdsmarkedet på mere utraditionel vis. Deres nye arbejds- og lønmodel befinder sig stadig i prøveperioden, men den skal være med til at skabe fleksibilitet og mening for den enkelte medarbejder og for virksomheden.

Lise-Lotte Holmgreen, ph.d., lektor, Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet

Jobannoncen som fortælling

Hvordan tiltrækker vi den eller de ideelle kandidater til de opslåede stillinger? Det findes der nok ingen standardsvar på, og på internettet finder man da også mange forskellige gode råd til at skrive en jobannonce. Alle disse råd er gode og relevante, men der findes også andre alternative veje, man kan gå. I denne artikel vil jeg komme ind på, hvordan man kan lege med genrens form og indhold og ad den vej skabe interesse for ens jobopslag.

Fire bogomtaler


Lektor Maria Elo, Institut for Virksomhedsledelse, SDU

Talentparadokset

Danske virksomheder efterspørger internationale kompetencer – og det kan migranttalent levere. Rigtig mange danske virksomheder opererer på internationale markeder eller er på den ene eller anden måde involveret i forretningsmæssige aktiviteter udenfor den hjemlige kontekst. Dansk erhverv er faktisk enormt eksportorienteret, da Danmark jo som bekendt er en lille åben økonomi, som skal leve af international business og handel.

Gode råd til HR


Nyhedsspot


Sofie Brogaard Schmidt, Editorial Assistant, DANSK HR

Nysgerrighed og forretningsforståelse er grundlaget

32-årige Julie Kallesøe Odefey har en lang karriere i A. P. Møller Maersk. Hun startede som konsulent, blev sidenhen projektleder på nogle store projekter og har nu titlen Head of Marine People Strategy og Director i Maersk, hvor hun blandt andet håndterer store strategiske projekter for de ca. 13.000 søfarende fra alle nationaliteter. I 2021 blev hun nomineret til Berlinskes pris ”Talent 100”, hvor et projekt, der omfattede 22.000 mand, som skulle have nyt job i organisationen, blev fremhævet i artiklen.

Hjemmearbejde i udlandet: Nye regler for en ny tid?

Der er efterhånden sagt og gjort meget om hjemmearbejde i udlandet. Siden covid-19-pandemien sendte mange medarbejdere på ufrivilligt hjemmearbejde er hjemmearbejdet for mange gået hen og blevet en naturlig del af arbejdslivet.

Marianne Granhøj, partner, og Mette Bull Richmann Graah, senioradvokat

Nye barselsregler er trådt i kraft

Ændringerne af barselsloven, der trådte i kraft den 2. august 2022, indebærer indførelse af en ny orlovsmodel for forældre med mere øremærket barsel og ligedeling af orlov med barselsdagpenge efter fødslen. Den største ændring er, at en større del af barslen nu er øremærket faren, men også en række andre ændringer er trådt i kraft. Derfor vil de fleste virksomheder opleve, at deres barselspolitik skal justeres eller helt gentænkes.