02 DHR Mentor

 

Do’s and Don’ts, der sikrer en succesrig medarbejderonboarding-strategi

Ud over de mange udfordrende ændringer i vores daglige liv, har COVID-19-pandemien også ført til en stor ændring på arbejdsmarkedet, som mange eksperter spekulerer på, vil blive permanent. Talentfulde potentielle medarbejdere er nu mere kræsne end nogensinde og vælger arbejdsgivere, der respekterer deres tid og evner, opfylder deres behov for en moderne oplevelse og som kan levere de værktøjer, der gør deres arbejde mere effektivt, produktivt og behageligt.

Førstehåndsindtryk er vigtigt, hvilket gør onboarding-processen til en kritisk fase i en medarbejders livscyklus. Faktisk kan andelen af medarbejderudskiftninger ligge på 50 % i de første fire måneder for timelønnede og 50 % i de første 18 måneder for senioransættelser.

Onboarding dækker over dine nye medarbejderes første introduktion til din virksomhed, og en god oplevelse kan øge medarbejderfastholdelsen og produktiviteten.

Eksempel: Af medarbejdere, der gennemgik effektiv onboarding, følte 91 % en stærk forbundethed på arbejdet. Det er vigtigt, at onboarding foregår korrekt og at hullet mellem kulturen i virksomheden og IT’en der er nødvendig, mindskes. For at fastholde nye ansatte og vinde kapløbet om talent, kan man følge disse do’s and don'ts, der har til formål at sikre en exceptionel medarbejderonboarding-proces.

Do’s and Don’ts for en succesfuld medarbejderonboarding-proces:

Gør EX til grundlaget for din onboarding-strategi.

Brancheeksperter påpeger, at medarbejderoplevelsen er det transformationsparadigme, der vil tage HR-afdelinger til deres næste fase af digital modenhed og på den måde sammensmelte virksomhedens kultur med de anvendte IT-redksaber. I sin seneste teknologiguide udtaler den førende HR-industriforsker Josh Bersin:

”Det store skift i 2021 er noget, der har været på vej i lang tid: Fokus på medarbejderoplevelsen (EX). Medarbejdere har ikke tid, interesse eller opmærksomhed til at logge ind på et HR-system [og] søge rundt og lede efter den rigtige side... Ideelt set ville dette være en brugervenlig app, der bare passer ind i eksisterende værktøjer på arbejdet."

Lad vær med at nøjes med en generisk oplevelse

Hvis dit mål er at differentiere din virksomhed, så du bliver en foretrukken arbejdsgiver, er en generisk onboarding-proces ikke den bedste mulighed. Skab i stedet en unik, app-baseret onboardingoplevelse, der er i overensstemmelse med din virksomheds brand.

Sørg for at udnytte alt, hvad der hjælper din virksomhed med at skille sig ud fra dine konkurrenter med processer tilpasset din organisation og din nyansattes rolle. For at opnå dette, har du brug for en moderne app-udviklingstilgang, der giver dig præbyggede komponenter, out-of-the-box forbindelser til eksisterende systemer og eksterne tjenester og brugergrænseflademønstre, så du hurtigere kan opbygge engagerende digitale oplevelser.

Brug automatisering til at gøre onboarding intuitiv og ubesværet.

Medarbejderonboarding kan være tidskrævende for medarbejdere, ledere og HR-afdelinger. Det voksende antal af virtuelle onboarding-processer, der finder sted i dag, gør udfordringen endnu større.

Fra at forstå og tilmelde sig arbejdspladsens forskellige programmer og fordele, til opsætning af IT-adgang, oplæring og introduktionen til nye kolleger, er det vigtigt at guide medarbejderne gennem deres første dage og uger med en intuitiv og personlig digital oplevelse.

Bag en attraktiv, brugervenlig brugergrænseflade bør der være en sofistikeret automatisering til at orkestrere de mange back-end-processer og den nødvendige kommunikation mellem afdelinger.

Bliv ikke hængende i manuelle eller afbrudte løsninger.

Typiske onboarding-oplevelser kan spænde fra en papirtjekliste til en komponent i en Enterprise Human Resource Management (HRM)-løsning til flere single-service point-løsninger. Ingen af disse kan håndtere kompleksiteten af en strømlinet brugeroplevelse.

Hylde-løsninger standardiserer typisk HR-opgaver uden at tage hensyn til virksomhedernes forskelligartede karakter, eller hvordan mennesker og afdelinger interagerer eller detaljerne i en specifik rolle. Hvad værre er, så er medarbejderonboarding ofte afhængig af flere værktøjer og forskellige systemer plus papirbaserede processer, der ikke overholder reglerne om GDPR.

Dette fører til, at adskillige afbrudte databaser mangler styring, hvilket udgør en betydelig byrde for HR- og ledere, som skal udføre manuelle og tidskrævende opgaver ad flere omgange.

Brug en moderne applikationsudviklingsplatform til at bygge brugerdefinerede og digitale
onboarding-oplevelser på tværs af enheder.

Find en app, der udnytter den visuelle udvikling til hurtigt at skabe sofistikerede applikationer i virksomhedskvalitet, der både kan hjælpe dig med at undgå manuelle processer og undgå at skulle interagere med forskellige og/eller generiske systemer.

En sådan platform kan hjælpe dig med hurtigt at skabe applikationer, der sikrer en ’single source of truth’ ved at gøre det nemt at integrere flere interne og eksterne systemer og automatisere processer for alle interessenter - både nyansatte, deres ledere og HR- og de ledere der ansætter i virksomheden.

Du kan også bygge smukke grænseflader, der matcher din virksomheds brand og kultur og problemfrit guide nye ansatte fra dag ét – alt imens du sikrer overholdelse og styring af kerne-HR-data på tværs af hvert trin i processen.

Stol IKKE på traditionel app-udvikling.

Selvom du kan bygge alle disse ting ved hjælp af traditionelle app-udviklingsprocesser, har denne tilgang vist sig at være meget dyr og tidskrævende. De fleste HR-afdelinger mangler budget og adgang til de dygtige udviklere for at implementere den slags projekter – for ikke at nævne det lange tidsperspektiv.

Den anden begrænsning ved traditionel app-udvikling er, at det gør samarbejdet mellem IT og HR vanskeligt, hvilket ofte fører til mindre tilfredsstillende resultater.

Giver fleksibilitet og tilpasningsmuligheder

En stor fordel ved at arbejde med en moderne applikationsudviklingsplatform som OutSystems er, at den giver mulighed for ikke kun at skræddersy oplevelser, men også hurtigt at tilpasse sig skiftende arbejdsforhold og lovmæssige krav.

I modsætning til en onesize-fits- all løsning, sikrer en moderne udviklingsplatform, at virksomheder kan holde deres onboarding-rejser fleksible til ethvert scenarie - virtuelt eller personligt. Med mere end 100 præbyggede komponenter, der dækker almindelige digitale interaktionsmønstre, kan OutSystems give din organisation en iterativ udviklingshastighed, der er uovertruffen af generiske onesize-løsninger.

Dette gør det muligt for virksomheder hurtigt at tilpasse sig skiftende jobkrav og regler, mens de understøttes af fuld applikationslivscyklusautomatisering og -styring for at sikre, at du ikke opretter teknisk gæld.

Lad IKKE leverandørens begrænsninger få negative konsekvenser.

Generiske løsninger fås i to varianter:

1. Enterprise HRM-løsninger, der henviser onboarding til en sekundær funktionalitet designet til den laveste fællesnævner på tværs af branche- og virksomhedstyper, eller

2. Punktløsninger, der tager sig af et eller to trin, men ikke hele onboarding-rejsen. Eller som ikke kan integreres med dine nuværende løsninger.

Resultatet af førstnævnte er en generisk, ufuldstændig oplevelse, der gør dig umulig at skelne fra andre virksomheder og ikke opfylder løftet om succesfuld onboarding af dine medarbejdere. Resultatet af sidstnævnte er en usammenhængende og frustrerende onboarding-rejse, der ikke får nye medarbejdere til at føle sig motiverede, værdsatte eller forbundet med din virksomhed.