Jesper Dansholm -Universum (27).jpg

Business-studerende drømmer  om lederkarriere og høj løn

Hvor topprioriteten for business-studerende tidligere har været god balance mellem job og fritid og udfordrende opgaver, er topprioriteten nu at blive leder og tjene mange penge i løbet af karrieren.

Det fremgår af dette års store Universum-undersøgelse, som bygger på svar fra 4.018 business-studerende på videregående uddannelser i Danmark. Tendensen er i øvrigt den samme i de øvrige nordiske lande, hvor Universum gennemfører tilsvarende undersøgelser.

I perioden 2010-13 lå det at blive leder nede på en sølle femteplads blandt karrieremålene. Siden er det blive leder blevet mere vigtigt. Og i år er det for første gang blevet det vigtigste karrieremål for businessstuderende. Til gengæld er balance mellem arbejde og fritid faldet fra en førsteplads sidste år og til tredjepladsen i år.

”Generation Z, som er født efter 1995 og i en ung alder har oplevet både finanskrisen og klimakrisen, stræber bredt set efter økonomisk sikkerhed og stabilitet. Derfor efterspørger de høj indtjening og indflydelse i form af et job som leder,” siger Universums danske direktør Jesper Dansholm.

Han noterer sig, at de nuværende præferencer sjovt nok også var de fremherskende hos efterkrigsgenerationen, som blev født i årene efter anden verdenskrig og frem til starten af 1960’erne. Dengang var det dog ikke finanskrisen men en verdenskrig, der havde udløst behovet for sikkerhed.

Kønsforskelle

Også når man kigger på kønsforskelle, kan det føles som at være tilbage i efterkrigstiden. Kvinderne fokuserer markant mere på, hvordan stemning og kultur er hos arbejdsgiveren, mens mændene i langt højere grad vægter penge og ledelsesmuligheder.

"Med så markante kønsforskelle skal virksomheder holde tungen lige i munden, når de profilerer sig over for fremtidens medarbejdere. De vil i mange tilfælde være nødt til enten at opbygge deres employer brand omkring typisk mandlige eller typisk kvindelige værdier. Hvis du prøver at have et ben hver lejr, risikerer du at skabe et utydeligt employer brand, hvor du hverken rammer den ene eller anden gruppe. Og det er vigtigt at være målrettet og klar, så længe det er kandidaterne og ikke arbejdsgiverne, som har fat i den lange ende på jobmarkedet,” siger Jesper Dansholm.

Samtidigt konkluderer dette års undersøgelse fra Universum, at ønsket om at blive skabe egen virksomhed er aftaget noget blandt de helt unge, hvilket igen hænger sammen med ønsket om større grad af sikkerhed.

Ørsted i kraftig medvind

Universums rangliste over hvor business-studerende helst vil arbejde domineres igen i år af Lego, McKinsey, Deloitte, A.P. Møller – Mærsk, Novo Nordisk og Carlsberg.

Men selvom der ikke er sket nogen forskydninger i den absolutte top, har en anden velkendt dansk virksomhed det seneste år taget et dramatisk hop fremad fra nummer 32 på listen til en 16. plads. Der er tale om energigiganten Ørsted, som med et fokus på vindmøller og andre former for grøn energi, er blæst højt op på listen.

”Det er meget sjældent, at vi ser så store hop på den øverste del af listen. Men det skyldes for det første skiftet væk fra det lidt slidte og ”snavsede” DONG-brand til Ørsted-brandet med alle de grønne og positive associationer. For det andet kan vi se i undersøgelsen, at Ørsted har bearbejdet målgruppen og været gode til at kommunikere, hvorfor man som nyuddannet skal vælge Ørsted.”

I resten af Top-50 listen er de mest bemærkelsesværdige hop opad på ranglisten sket for Danmarks Nationalbank (+14 pladser), Dansk Industri (+12 pladser) og Danmarks Radio (+8 pladser).

Derimod er det FMCG-virksomheder såsom Arla (-8) og Nestlé (-6) og konsulenthusene (Accenture (-11 pladser), KPMG og Bain (-9 pladser), der tager de største dyk på dette års rangliste.

Overordnet set er management consulting branchen er dog forsat klart den fortrukne blandt business studerende, efterfulgt af finanssektoren. Derimod er FMCG nu for første gang røget helt udenfor top-10 blandt foretrukne brancher.

”Sidste år gik konsulenthusene over en bred kam frem på listen. I år ser vi mest af alt en korrektion for enkelte i branchen. De øvrige konsulenthuse ligger nemlig stort set uændret på listen, ligesom McKinsey og Deloitte fortsat ligger helt i top over business-studerendes drømmearbejdsgivere,” siger Jesper Dansholm.

Rangliste 2019

De 10 mest attraktive arbejdspladser i Danmark for business-studerende ifølge Universum Student Survey 2019:

  1. Lego
  2. McKinsey & Company
  3. Deloitte
  4. A.P. Møller - Mærsk
  5. Novo Nordisk
  6. Carlsberg
  7. Bestseller
  8. The Boston Consulting Group (BCG)
  9. Microsoft
  10. L'Oréal Group
  11. PwC (PricewaterhouseCoopers)
  12. Bang & Olufsen
  13. EY (Ernst & Young)
  14. Vestas
  15. Danske Bank
  16. Ørsted
  17. Finansministeriet
  18. Nordea
  19. Udenrigsministeriet
  20. Pandora

Om Universum Student Survey 2019

  • Universum Student Survey 2019 er baseret på besvarelser fra i alt 14.624 studerende, heraf 4.018 business-studerende.
  • Universums rangliste for business-studerende omfatter 114 større arbejdspladser i Danmark.
  • Blandt alle studerende forventer kvinder en gennemsnitlig startløn på 32.575 kr., mens mænd forventer en gennemsnitlig startløn på 34.067 kr.
  • Undersøgelsen er gennemført i perioden oktober 2018 – april 2019 på videregående uddannelser i Danmark.
  • Universum gennemfører tilsvarende undersøgelser i 60 lande over hele verden.
  • De seneste tre års danske ranglister er tilgængelige på universumglobal.com/rankings/denmark

Kilde: Universum