Lederdilemma.jpg

Lederdilemma: Hvad skal man tro?

Som leder hører du mange menneskers mening om alt muligt. Men hvem skal man lytte til, og hvad skal du tro på?

Det letteste er altid bare at tilslutte sig de ideer, som understøtter dine egne holdninger. Men uanset hvad så vil dine beslutninger som leder med stor sandsynlighed komme til at påvirke mange andre. Ved hjælp af nogle enkle metoder kan du få et nuanceret billede af situationen og samtidig sikre dig, at dine holdninger er rimelige, rationelle og konsekvente.

FTIECLA (Financial Times | IE Business School Corporate Learning Alliance) giver dig her seks væsentlige indspark til, hvordan du understøtter dine beslutninger og sikrer dig, at du træffer det rigtig valg.

Søg til kilderne

Hvis dine oplysninger for eksempel kommer fra en kollega eller dennes forældre eller en ven, så forfølg sporet og spørg ind til hvor de har deres informationer fra.

Opsøg modstridende synspunkter

Spørg dig selv, hvem der kunne have noget imod din beslutning eller dit synspunkt og opsøg deres perspektiv - uanset hvor ubehageligt det måtte være for dig. Om ikke andet så vil det hjælpe dig med at styrke dine argumenter.

Hent udtalelser fra fremmede

Markedsundersøgelser og meningsmålinger kan være gode, men man skal kun bruge dem som rettesnor. Og så skal de underbygges med udtalelser fra fremmede, som ikke kender dig.

Pas på overdreven selvtillid

Selv om du har haft ret før, er det ikke 100 procent sikkert, at det også er tilfældet denne gang. Præsenter dit synspunkt som det mest sandsynlige scenarie og kombiner det eventuelt med en procentsats for mulige resultater.

Lær at stå alene

Lær hvordan det føles at være alene. Karrieremæssigt kan det at gå imod konsensus være et dårligt træk, især hvis du i forvejen er usikker på dig selv. Men hvis du rammer rigtigt, så er gevinsten desto større, hvis du har gået enegang.

Forklar dine holdninger – særligt til dem der bliver hårdest ramt

Det kan godt være, at den beslutning, du træffer, rammer dig hårdt, men der er ofte nogen derude, der bliver ramt endnu hårdere. Hvis du for eksempel står over for at skulle fyre medarbejdere, så er det eneste rigtige at stå ansigt til ansigt med de forurettede.

 

Kilde: Financial Times | IE Business School Corporate Learning Alliance