Billede_stort_country.jpg

Her vil danske business-studerende helst arbejde

Tre danske virksomheder ligger fortsat først på den nye rangliste over hvilke arbejdsgivere, danske business-studerende helst vil arbejde for. Det fremgår af Universums årlige Student Survey 2016-udgave, som kortlægger danske studerendes drømmearbejdsgivere og præferencer.

Hvis valget var frit, ville business-studerende således helst arbejde for Lego, Novo Nordisk og A.P. Møller – Mærsk. De tre danske virksomheder topper atter en gang Universums årlige undersøgelse af Danmarks mest attraktive arbejdspladser.

Men for de business-studerende, som ikke kan få job i de tre danske topvirksomheder, er det også næsten lige så godt at være management-konsulent hos McKinsey eller Boston Consulting Group, som ligger på hhv. 4. og 7. pladsen.

Eller hos et af de andre store konsulenthuse, som det seneste år er blevet mere eftertragtede såsom Bain, QVARTZ, PA, Accenture, Implement og A.T. Kearney.

”Management-konsulenterne var nogle af de første herhjemme til at omfavne Employer Branding og er gået strategisk til værks med planer og målinger. For de er helt på det rene med, at de huse, der kan ansætte og fastholde de bedste konsulenter, vinder opgaverne hos kunderne. Derfor er det så vigtigt for dem at gøre sig attraktive over for de bedste talenter,” siger Jesper Dansholm, direktør for Universum i Danmark.

Også tre af de fire store revisionsselskaber er kravlet endnu længere op mod toppen af ranglisten. Deloitte er fortsat i top-10, tæt efterfyldt af PWC (12) og højdespringeren EY (13), mens KPMG uændret er på 29. pladsen.

”EY er mere end tredoblet i Danmark efter fusionen i branchen for mindre end to år siden. Vi har et langt stærkere aftryk end tidligere og når bredere ud. Det interessante er, at vi nu når en meget stærkere placering på Universums rangliste, end parterne i fusionen forinden havde hver for sig,” siger Jesper Koefoed, CEO i EY.

Han peger på bredden i EY’s forretning på både konsulent- og revisionssiden, en integreret nordisk og global organisation, gode vilkår for kompetenceudvikling og mulighed for at arbejde med en bred vifte af attraktive kunder som nogle af de styrker, EY har i kampen om de bedste medarbejdere.

”Der er skarp konkurrence om at tiltrække, udvikle og fastholde de bedste medarbejdere – både nyuddannede og erfarne. Så vi skal hele tiden arbejde på at fortælle, hvordan vi som en stor og tæt integreret nordisk og global virksomhed kan udvikle karrieren for de bedste,” siger Jesper Koefoed, EY.

Søger udfordringer

Høje fremtidige indtægtsmuligheder og gode referencer til fremtidige jobs er to af de tre tungestvejende faktorer, når business-studerende skal pege på favoritarbejdsgivere, og det kan netop de store konsulenthuse tilbyde.

Universum medtager 40 egenskaber, når en virksomheds Employer Brand vurderes, hvoraf de ti vigtigste ifølge danske business-studerende er følgende: 

  1. Fremtidig høj indkomst
  2. Muligheder for lederjob
  3. God reference for fremtidig karriere
  4. Har ledere, der støtter min udvikling
  5. Har kreativt og dynamisk arbejdsmiljø
  6. Inspirerende lederskab
  7. Attraktive/spændende produkter og tjenesteydelser
  8. Succes på markedet
  9. Venskabeligt/rart arbejdsklima
  10. Tilbyder interaktion med internationale kunder og kollegaer

Her går det den forkerte vej

Når man kigger på, hvilke virksomheder, som er blevet mindre interessante i årets løb, har FMCG-firmaer mistet en del af deres stråleglans med et samlet fald fra nummer 35 til 43 det seneste år.

Carlsberg og L’Oreal i toppen falder dog kun lidt. Men Nestlé, Procter & Gamble, Mars og Danish Crown må indkassere nogle drøje hug.

”FMCG har tidligere været en attraktiv branche. De kombinerer høj kendskabsgrad med det internationale element, som normalt vægter højt for danske business studerende. Men det vi ser nu er, at et inspirerende formål bliver stadigt vigtigere. De unge vil arbejde for virksomheder, som gør en forskel, og det kan være svært for FMCG’erne at forklare, hvor de passer ind der. Derfor er deres popularitet faldende,” siger Jesper Dansholm fra Universum.

Med placeringer mellem nummer 50 til 100 er forsikringsselskaber normalt ikke blandt de mest attraktive kandidater for business-studerende. Og bedre bliver det ikke af, at de fire store selskaber Tryg, Topdanmark, Codan og Alm. Brand i snit falder ti pladser tilbage på listen.

”Hvis man ikke aktivt arbejder med sit Employer Brand, bliver det oftest sammenfaldende med ens generelle omdømme. Det kan gå an, hvis man er Apple, Forsvaret eller Lego. Men det, som forsikringsselskaber er kendt for af kunderne, såsom tryghed, fairness og sikkerhed, er i dag så basale faktorer, som studerende tager for givet hos alle arbejdsgivere, at det i sig selv ikke er nok til at differentiere sig på. Derfor ser vi, at forsikringsbranchen går fra skidt til meget skidt,” siger Jesper Dansholm.

Danske business-studerende er heller ikke længere så opsatte på at arbejde for it-selskaber. Branchen er i snit således faldet otte pladser det seneste år. Store selskaber som IBM og KMD er gået tilbage. Selv Microsoft har mistet et par pladser.

Helt skidt står det dog til for de store hardwareleverandører. På bare et år er Dell styrtdykket fra plads 58 til 90, mens HP siden 2010 har taget en lang glidetur fra nummer 44 til 100 på listen.

Se ranglisten fra undersøgelsen her

Om Universum Student Survey 2016

  • Universum Student Survey 2016 er baseret på besvarelser fra i alt 15.478 studerende, heraf 3.904 økonomistuderende, på ti danske universiteter.
  • Respondenterne studerer økonomi, naturvidenskab, ingeniør, it, jura eller humaniora.
  • Undersøgelsen er gennemført i perioden oktober 2015 – februar 2016.
  • Universum gennemfører tilsvarende undersøgelser i 60 lande over hele verden.
  • Universums danske ranglister er tilgængelige her


Kilde: Universum