Guide onboarding

Guide: Onboarding kan reducere dyre fejlansættelser

Af Louise Sand, Learningbank

Ifølge undersøgelser fra Randstad koster det i omegnen af 500.000 kr., når en nyansat på funktionærniveau forlader virksomheden før prøveperiodens udløb. En dyr fejl, som de fleste virksomheder gerne vil undgå. Det handler selvfølgelig om at ansætte den rigtige. Men det handler i lige så høj grad om, hvordan virksomheden tager i mod den nyansatte.

Forskning viser, at virksomheder kan øge chancen for, at nye talenter bliver i virksomheden i mere end tre år med 58 % alene ved at have styr på de processer, der er knyttet til jobstart i virksomheden – også kaldet onboarding. Her kan du læse, hvordan man gør det i praksis – og få 4 tips fra de bedste onboarding forløb.

Tip nummer ét: Du har 90 dage til at gøre det rigtigt

Oplevelser og følelser er i fokus, når en medarbejder starter i et nyt job. Forventninger, ønsker og drømme skal indfries hos begge parter – både medarbejderen og virksomheden.

De første 90 dage er afgørende for, om samarbejdet bliver en succes

Når en nyansat oplever et højt serviceniveau fra kolleger og egen leder i løbet af de første 90 dage, vil han eller hun lægge en større arbejdsindsats og have en mere positiv attitude i forhold til sit nye job. Dette viste et studie baseret på 294 nyansatte (kilde: Academy of Mangement, 2012).

Samme studie viste, at hvis den nyansatte derimod ikke får svar på sine spørgsmål eller bliver guidet til hvem han/hun kan spørge, så øges risikoen for en utilfreds og uproduktiv medarbejder, som i værste fald er ude af døren igen efter tre-fire måneder.

Begår du denne klassiske onboarding fejl?

Nogle virksomheder har et onboarding program for nye medarbejdere og tror, at alt dermed er godt. Men her skal vi huske, at onboarding er andet og mere end formel træning. Michael Falcon fra the Experience Academy siger, at onboarding er: “The design of what your new employees feel, see and hear after they have been hired.” Vi skal med andre ord sikre den gode onboarding ved at trække på kolleger, samarbejdspartnere og egen leder, så alle er med til at sikre den gode oplevelse fra dag ét. Hvordan det bedst gøres uden at spilde alles tid, kan du læse mere om i onboarding guiden, som du kan hente her.

Fakta:

Onboarding guiden er skrevet af folkene bag Learningbank, som betjener blandt andre Røde Kors, Telia, Emmerys, CHANGE og Novo Nordisk med digital styring af HR, digital læring og kompetenceudvikling. Virksomheden er netop blevet nomineret til to Ivækst priser.