Ledelse i udvikling 3 - 2013

Tema: Videndeling

Videndeling eller ’information overload’?

Videndeling, videnledelse, videnkommunikation – kært barn har mange navne. Selvom begrebet videndeling i organisationer er et kendt og brugt fænomen, så er det et af de indsatsområder, mange tager for givet, at de kan fuldføre med succes uden at tænke ret meget over, hvilke værktøjer og metoder der kan hjælpe dem. Det er egentligt en skam, at man ikke formaliserer videndeling i sin organisation, for siden starten af 90’erne er der blevet forsket rigtig meget i videndeling, viden-typer, viden-niveauer, organisatorisk læring osv. – så der er masser af konkret (og abstrakt, bevares) inspiration at søge.

Videndeling er nemlig mere end blot at sende en mail rundt i virksomheden – for hvem kender ikke mødesituationen, hvor hovedparten af deltagerne ikke lige har fået læst den orienterende mail før mødestart, og hvor mødeledere atter må forklare budskabet. I denne situation er der sket det, at man har sendt information ud til ens ansatte. Det er her vigtigt at understrege, at man som afsender af viden er klar over, om ens budskab kan formidles eksempelvis via mail, uden at beskeden forvrænges af modtagerne.

Før man kan tale om videndeling, skal der nemlig mindst to personer til: en, der vil dele sin viden, og en, som aktivt forholder sig til den information, der bliver præsenteret, samt reflekterer over den for derved at skabe sin egen viden (forståelse) af det præsenterede. Kort sagt, så handler videndeling i bund og grund i at lære og i at forstå, hvad der fremmer de ansattes læreprocesser i virksomheden.

Fordi videndeling er et resultat af en læreproces, så er det også noget, der kan trænes – og det er ikke så svært, men det kræver en målrettet indsats med formål, mål og retning. Jeg håber, at du kan finde inspiration til dette i magasinet.

God læselyst.


Af Mia Søiberg, chef, GoProces

Videndeling – kan man træne systematisk

Vi skal lære at blive bedre til at dele viden. Vi skal være konkrete, realistiske – og gribe det systematisk an. Videndeling kommer ikke af sig selv, for det er bøvlet på den korte bane. En konkret løsning kan være, at man med jævne mellemrum skaber en konkret øvebane, hvor man kan træne disciplinen videndeling. Det mener Mia Søiberg, der er chef for konsulentfirmaet GoProces.

Af Julie Ekner Koch, læringskonsulent, PLAY Digital

Global videndeling i virtuelt klasserum

Flere og flere virksomheder arbejder globalt med medarbejdere og ledere placeret i mange forskellige lande. Det er en udfordring for den daglige kommunikation og for udvikling og træning af medarbejdere. Virtuel uddannelse viser vejen mod videndeling og selvledelse i de globale teams

Af Pernille Basballe, journalist

Værdien af et velfungerende netværk

Udviklingsmuligheder og nye måder at arbejde på. Det er bare noget af det, et netværk kan tilbyde. Men der opstår også et paradoks, når en virksomhed vælger netværksmodellen.

af seniorkonsulent Katrine Bøgh Brixen, Teknologisk Institut

Sådan sikrer du, at din feedback virker

Hvordan giver man feedback, så modtageren bliver motiveret for at tage ved lære, give den en skalle og ændre adfærd?

Af Camilla Wyrna Hansen, journalist, VirkKom

Undgå Groundhog Day

Klokken slår 6.00, og ”I got you babe” med Sonny og Cher strømmer ud af clockradioen. Det er tredje gang, at Phil Connors, spillet af Bill Murray, vågner op til den sang, og han sukker dybt. Ikke fordi han har noget imod Sonny og Cher, men fordi hver dag er magen til dagen før, hvilket er ved at drive Phil Connors til vanvid.

Af Henrik Ringgard Christensen, Consultant Pricewaterhousecoopers

Spørgsmål/svar til artikel i Ledelse i Udvikling:


Jacob Brix, Aarhus Universitet, School og Business and Social Sciences og Henning Sejer Jakobsen, Teknologisk Institut, Center for Ide og Vækst

Ledelse af entreprenant og over-jeg stædighed

I sidste udgave af Ledelse i Udvikling beskrev vi, hvordan reflektorisk og faglig stædighed kan afstedkomme allergi overfor hinanden, og hvordan man som leder med fordel kan fokusere på den passion, der driver stædighederne, for at fremme samarbejde i praksis. Denne gang er turen kommet til entreprenant stædighed og over-jeg stædighed.

Af Frank Pedersen

God rådgivning er svær

Der har i den sidste tid været skrevet meget om pensionsbranchens rådgivning. Beregner branchen de offentlige ydelser korrekt? Og tages der højde for modregning af de offentlige ydelser? Jeg vil her se på reglerne for modregning, når det gælder to af de vigtigste offentlige ydelser: folkepensionen og førtidspensionen.

Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria

Fremtidens oldingearbejde

3 måneder inde i efterlønnen ringede han til sin tidligere arbejdsgiver og meldte sig klar igen på arbejdspladsen. Det var simpelthen for kedeligt ikke at arbejde! Han – min sidemand på et fly for nylig – er nu 65 år og har ingen aktuelle planer om at stoppe. Min gode fremtidsforskerkollega Johan Peter Paludan stikker heller ikke op for et tilfældigt tal på en dåbsattest. I en alder af 70 år forlod han sit faste job på Instituttet for Fremtidsforskning, sprang ud som selvstændig fremtidsforsker og turnerer fortsat land og rige rundt.

Af Marie Korsgaard, Communication Manager, DANSK HR

Når det handler om mere end bundlinjen

Koncernchef i Falck Allan Søgaard Larsen står hver dag i spidsen for 1000vis af folk og en virksomhed, som er med til af afgøre forskellen mellem liv og død. Det stiller store krav. I sit lederskab lægger Allan stor vægt på virksomhedens værdier og ritualiseringer, og en af hans helt store styrker er hans kendskab til og indlevelse i medarbejdernes hverdag.

Richard R Gesteland og Eva Vigild

Danes Managing across Cultures in Hungary

Danes managing business in Hungary do not expect to hear comments like these from their local counterparts: “Our Danish project leader’s management style makes him look like a weak and indecisive leader,” and “Danes are not clear enough when they explain tasks and assign responsibilities.”Over many years of working with Hungarians and Danes Eva has gathered a number of criticisms regarding Danish management behavior.