Ledelse i Udvikling 2 - 2013

Tema: Intro for nyansatte

Introfor-løb må ikke blive en spurt

Første dag på jobbet i en ny virksomhed kan ofte være præget af mange tanker og følelser lige fra glæde, nervøsitet, gåpåmod, fortvivlelse… Ja, hele følelsesrepertoiret er i spil, og når arbejdsdagen er forbi, er batterierne ofte flade.
Som arbejdsgiver og HR sætter dette store krav til etablering af et effektivt introprogram, som både formår at rumme praktiske informationer, viden om jobbet og virksomheden samt skaber plads og rum til at kunne håndtere de utallige følelser, som er en naturlig følge hos den/de nyansatte.
Men opgaven er større end dette. Foruden den enkelte person, som skal ansættes, er der også en masse relationer til både interne kollegaer og eksterne samarbejdspartnere, som skal etableres. Alt sammen noget, der tager tid, og som et kendt slogan fra den kommercielle verden siger: ”En KLOVBORG ost tager den tid, en KLOVBORG ost skal ta”. Et citat, der er ganske rammende i forbindelse med gennemtænkningen og udførelsen af et introduktionsforløb. Presser man på, risikerer man, at vigtige informationer drukner i mængden af indtryk, og man går dermed på kompromis med kvaliteten, da ”information overload” ikke fordrer forståelse af nye og måske vigtige ting.
For hver ny medarbejder, der kommer ind i vores organisationer, er der også en unik mulighed for at få et par kritiske øjne på virksomheden, de interne processer og ikke mindst de eksisterende vaner. Vaner og rutineprægede opgaver hjælper os til øget performance og effektivitet i hverdagen, ved at vi ikke skal gennemtænke alle ting gang på gang. Men med vanens magt er der også forbundet en vist risiko, for at tingene/procedurerne ikke bliver opdateret og måske endda forældet. Og et par friske øjne, nysgerrige spørgsmål m.v. kan bidrage med værdifuld indsigt, som kan danne grundlag for fornyelse og organisatorisk udvikling. Spørgsmål skal derfor tages imod med kyshånd – selv om det til tider også kræver en vis tålmodighed at være åben og forstående over for alle input og tvivlspørgsmål, som den nyansatte forhåbentligt måtte stille.
Men det bedste råd af alle er måske blot at sætte sig selv i den nyansattes sted og tage en tur ned ad ”memory lane” og mindes dengang, du selv var ny og måske grøn i virksomheden.

Go’ læselyst.


Marie Brix, HR Development Manager, PID - Personalechefer I Danmark

Introforløb – Et effektivt redskab

Det er ofte en kostelig affære, hver gang man byder velkommen til en ny medarbejder, da det tager tid, før den nyansatte vil kunne levere varen. Et godt introduktionsprogram er derfor afgørende og er med til at sikre, at den nyansatte føler sig velkommen og bliver rustet til at udføre jobbet. Fra en arbejdsgivers synspunkt er introforløbet afgørende for at få videregivet viden om arbejdspladsen og jobbet på en effektiv måde. Og formålet med introduktionsprogrammerne er derfor både at sikre, at man får engagerede medarbejdere, der føler sig tilpas med den nye stilling og i virksomheden, samt i høj grad også sikre at medarbejderen bliver produktiv relativt hurtig og opnår en indsigt i virksomheden, dens produkter m.m.

Jens Povelsen, journalist

Introprogram er en god investering

Når et introduktionsprogram alt i alt strækker sig over seks måneder, kan man godt sige, at der bliver gået overordentligt grundigt til værks hos Würth ved ansættelse af nye sælgere.

Lars Bo Hansen, Director, Valcon Management Consultants

De første 100 dage som leder i nyt job

30 % af alle ledere i ny stilling fejler. Erfaringer fra ledende erhvervspersoner peger på fem enkle redskaber, som nedsætter risikoen.

Marie Korsgaard, Communication Manager, PID–Personalechefer I Danmark

Jagten på en drøm

Jens Lernø Storm er 100 % passioneret og engageret omkring alt, hvad han gør – det ved alle, der har mødt ham. Han har personligt og karrieremæssigt altid haft en livsdrøm om at komme til New York. Efter en 12 år lang karriere i Microsoft Danmark valgte han at forlade virksomheden for at gå benhårdt efter sin drøm. Det lykkedes, og i dag er han Group COO i Vertic med udsigt over Soho i New York.

Frank Pedersen

Skal dine medarbejdere vælge ratepension eller aldersforsikring?

Regeringens skattereform har aflivet kapitalpensionen, som vi har kendt den. Samtidig er der indført et helt nyt produkt kaldet aldersforsikring, men spørgsmålet er, om det automatisk kan svare sig at flytte den gamle kapitalpension over i den nye ordning.

Line Lou Mortensen, sektionsleder, Teknologisk Institut

Forventningsafstemning – en overset dyd

Forventningens magt er uomtvistelig. Se bare på alverdens børser, hvor stærk indvirkning forventninger har på, hvem der vinder og taber. Forventningerne til kursudviklingen er en stærk motivator for, hvilken adfærd der udvises på markedet. På samme måde motiverer (og demotiverer) forventninger på arbejdspladsen. Forventningsafstemning er et stærkt ledelsesværktøj. Og det har konsekvenser, når værktøjet ikke tages tilstrækkeligt alvorligt. Derfor får du til sidst i denne artikel fire gode råd til, hvordan du kan forventningsafstemme med dine medarbejdere.

Anne Øvlisen, Senior manager PWC

Spørgsmål omkring skat


Anne-Marie Dahl, Fremtidsforsker, Futuria

Skal du til papbryllup?

Så er det slut med betalt frihed til at fejre papsvigermors bryllup. I hvert fald har en dansk kommune i forbindelse med budgettet for 2013 besluttet at aflive en række mærkedage. Væk med runde fødselsdage i familien, sviger- og papfamilien og bryllupper ryger med, også dem i sølv og guld. Fri kan du fortsat få, men så må du bruge din ferie eller spare op i din fleksordning. Det kan lyde hårdt, men kommunen regner faktisk med at spare 500.000 kr. – og det er da til at forstå i en krisetid. Men måske kommunen i virkeligheden også er på forkant med fremtiden. Fri til familiens mærkedage kunne gå hen og blive en dyr oplevelse for arbejdspladserne i lyset af fremtidens flydende familieformer.

Interview between Marie Nytoft and Richard Gesteland

Danes Managing People in Russia

Danish business leaders face serious challenges in Russia due to cross-cultural differences in expectations of management behavior. In this article Marie Nytoft and Richard Gesteland offer advice for meeting these challenges, refering to their respective work experience as well as to feedback from seminars and interviews with Danish project leaders and expatriate managers.