Ledelse i udvikling 1 - 2018

Tema: Feedback

Verdens bedste ledelsesværktøj?

Lektor på Harvard Law School Sheila Heen har forsket i feedback i mange år. Ifølge hendes forskning er organisationer og ledere i hele verden udfordret af, hvordan de griber feedbacksamtaler an. Forskningen viser også, at når feedback gives rigtigt, så er feedback direkte med til at udvikle organisationen, skabe læring og påvirker direkte medarbejdernes engagement (Thanks for the feedback, Sheila Heen og Douglas Stone).

Løbende feedback, ikke kun til den (halv)årlige MUS eller de løbende performancesamtaler, er altafgørende for medarbejderens udvikling og virksomhedens resultatskabelse. Feedback er et af dine allervigtigste ledelsesredskaber. Man siger, at ingen kommunikation også er kommunikation. Det samme gør sig gældende for feedback. Mangler medarbejderne feedback fra dig, så begynder de selv at tolke, og de kan få opfattelsen af, at du ikke er tilfreds, og det kan skabe usikkerhed og manglende motivation.

Feedback er ikke et nyt fænomen og kan dateres tilbage til 1860’erne i USA. Hvad er nyt, er snare tilgangen – eller medarbejdernes forventninger til feedback.

Den digitale generation er vant til at få hurtige tilbagemeldinger på alt, hvad de foretager sig og hele tiden. Får de ikke feedback, så opsøger de den selv fx i en Messenger besked eller sms til sin leder kl. 21 om aftenen. Det viser flere undersøgelser af forholdet mellem digitale indfødte og deres ledere fx gennemført af ekstern lektor på CBS Søren Schultz Hansen. Undersøgelserne viser, at de unge har en mere flydende opfattelse af, hvornår man kan forvente at få feedback fra sin leder – som er stort set altid. Gennem deres brug af sociale medier med konstante og hurtige tilbagemeldinger har de vænnet sig til løbende feedback, og den efterspørger de også, når de indtager arbejdsmarkedet. En-til-en samtaler hver 14. dag med sin leder er alt for sjælden at få feedback. Hvis feedback kun gives ved en årlig MUS-samtale, opfattes den som decideret meningsløs for de digitalt indfødte.

Uanset hvordan og hvor ofte feedback gives, så har alle medarbejdere behov for løbende feedback. Og virksomheden har også brug for, at der er en sund feedback kultur.

Konstruktiv feedback, både den positive og negative, er nemlig med til at sikre kontinuerligt læring, udvikling og forbedring i virksomheden, videndeling, god energi, motivation, kompetenceudvikling og godt samarbejde, øget trivsel og bedre præstationer – til gavn for virksomheden og bundlinjen.

Feedback bør altså være en helt integreret del af ledelsesrollen – og er i min optik et af de bedste ledelsesværktøjer, der findes. Feedback er sin enkelthed en tilbagemelding på noget, som medarbejderen har mulighed for at ændre på – hvad er godt og hvor er der plads til udvikling/ændringer. Kunsten ligger i at give og modtage den korrekt og så den virker – hver gang.

Rigtig god læselyst.


Anders Trillingsgaard, forskningschef og partner, UKON

Gentænk din feedback

Umiddelbart kan feedback ligne en ligefrem metode, hvor man enkelt, direkte og sagsfokuseret kan aflevere observationer af en person til vedkommende, hvorefter vedkommende justerer sin adfærd. Men feedback er hverken simpel at give eller modtage.

Daniel Drevfors, Executive Director, Valcon

Giv feedback, så det virker - hver gang

Enhver lederuddannelse med respekt for sig selv har lederens evne til at give feedback som et centralt emne. I naturlig forlængelse heraf har paletten af feedbackteknikker, værktøjer, skabeloner og bøger om emnet aldrig været større.

Mette Lundorf, kommunikations - og HR-chef, Sadolin & Albæk

Den farlige feedback

Vi spilder alt for mange gode kræfter på ikke at give hinanden konstruktive tilbagemeldinger på, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

Cecilia Anberg

Kortspil og blinde punkter hos Morsing

Medarbejdere hos Morsing bliver konstant anerkendt, coachet, udfordret og evalueret. En kombination af formel og uformel feedback skaber arbejdsglæde medarbejdere og ledere imellem.

Nikolaj Henum, VirkKom

Med spejlet på arbejde

Feedback- og læringskultur er altafgørende for, om en virksomhed eller en organisation har succes. Feedback- og læringskultur bygger i høj grad på tillid som fundament for, at man hele tiden kan udvikle og forbedre sig som leder og medarbejder.

Anders Stahlschmidt, leder, Feedbackinstituttet

Ingen skal tabe ansigt

I denne artikel vil jeg give dig fem nøgler til, hvordan du kan minimere risikoen for, at nogen taber ansigt, når du giver god feedback.

Morten Melby, medstifer og feedbackkonsulent, Feedwork

Tre trends for feedback i organisationer

Feedback i organisationer bliver stadig mere relevant for ledere og organisationer at forholde sig til. Generation Y’s indtog på arbejdsmarkedet, øget medarbejderrotation og krav om effektiv vidensdeling er en række parametre, som i endnu højere grad gør brugen af feedback nødvendig.

Per Ørtoft Jensen, Partner, PwC

Omkring SKAT

Vi overvejer at udvide vores kantineordning, således at den fremadrettet også omfatter morgenmad. Gælder standardsatsen også for morgenmad?

Frank Pedersen, afdelingsdirektør, SEB pension

Hold fast i muligheden for tidlig pension

Især de yngre danskere bliver ramt af nye regler på pensionsområdet, som udskyder det tidspunkt, du kan begynde at hæve din egen pensionsopsparing. Så er du én af dem, der godt kan se fidusen i at kunne gå tidligt på pension, skal du være vågen og sikre dig, at du holder fast i dine nuværende rettigheder.

Anne Lund Thybring og Andreas Granhof, AGORA

Klip låsen!

”Det har medarbejderne hos os slet ikke forudsætninger for at beslutte”, er en sætning vi af og til hører, når vi fortæller om organisationer, hvor alle medlemmer har mandat til at træffe de beslutninger, de skønner nødvendige, for at de kan udføre deres arbejde.

Wenche Strømsnes, stifter og leder, BetterMeetings

Det er mødeleder, der skal håndtere hende, der taler for meget, og ham, der siger for lidt

Der er to ting, der tager alt effektivitet ud af et møde. Lange enetaler fra en deltager og så dem, der sidder med uden at bidrage overhovedet. Det er ikke bare med til at tage energien ud af resten af mødets deltagere, det er faktisk også kilde til dårlige aftaler og energiforladt handling.

Jeanette Lemmergaard, Institutleder, SDU

Glæder du dig? Eller hader du mandag morgen så meget, at søndagen er ødelagt?

Når en ny arbejdsdag truer, kan det være svært at forstå, hvordan danskerne kan kåres som verdens lykkeligste. Sommetider virker det, som om brok og uoplagthed trives bedre på danske arbejdspladser end verdensklasses venlighed og overskud.