HR-chefen 6 - 2022
Tema: HR og det essentielle samarbejde
HR og det essentielle samarbejde
HR skal understøtte forretningen. Alt, hvad vi gør og igangsætter i HR, skal understøtte forretningens strategi og udfordringer. Vi skal i bund og grund sikre, at organisationen er i stand til at nå de mål, der er besluttet – altså at vi har medarbejdere med de kompetencer, der er nødvendige, og at vores ledelse, kultur og struktur bidrager positivt.
For at kunne understøtte en forretning er det naturligvis nødvendigt, at vi forstår forretningen og dermed kan vurdere, hvordan denne bedst understøttes. Dermed er en væsentlig kompetence for HR-medarbejdere forretningsforståelse.
Men en kompetence, der endnu hyppigere står i stillingsannoncer for HR-medarbejdere, er evnen til at samarbejde og indgå relationer. Og det er forståeligt, for netop denne evne er afgørende. Selvom man forstår forretningen og selv kan udlede, hvilke problemstillinger i forretningen der skal understøttes, så er dialogen med direktøren og topledergruppen afgørende. Sammen med dem skal den overordnede retning sættes, og HR-initiativerne skal prioriteres, ligesom det er væsentligt, at man får toplederne til at fungere som rollemodeller og sponsorer for initiativerne.
Vi skal også have samspillet med mellemlederne til at fungere. De skal have tillid til os og være indstillet på at dele deres udfordringer, ligesom vi skal evne at få dem til at følge HR-processerne. Det er ikke let, og i en virksomhed med mange mellemledere, der alle er forskellige, kan det være en stor opgave.
Men det er ikke gjort med det. Der skal også være et værdifuldt samarbejde eller samspil med organisationens medarbejdere eller medarbejdernes faglige organisationer. At kunne samarbejde med såvel topledelse, mellemledere og medarbejdere kan være en balancegang, hvor man skal holde tungen lige i munden for ikke at komme i klemme eller sætte tillid og troværdighed på spil. Men det er en del af HR-rollen og, som der står i stillingsannoncerne, en disciplin, der skal mestres.
Det at der er så stor fokus og behov for samspil og samarbejde kan godt tolkes, som om det bare er at få alle til at føle sig godt tilpas og gøre, som andre ønsker. Men sådan er det ikke – respektfuldt samarbejde kræver også, at man af og til siger fra og holder fast i sine holdninger og ikke mindst sine værdier. Kun herved trives man, ligesom det sikrer ligeværdighed, og så er det ofte også en nødvendighed for succesfuldt at nå målene.
Dette nummer af HR Chefen handler bredt om HR og det essentielle samarbejde, og vi håber du vil nyde artiklerne.
God læselyst!
13.12.2022
Tid til refleksion over… HR og det essentielle samarbejde
Samarbejde er på mange måder helt elementært for, hvordan vi lykkes og trives i (arbejds)livet. Vi samarbejder i forhold til vores roller, både med kollegaer, leder evt. medarbejdere og med eksterne kunder og leverandører, når vi skal løse en opgave eller skabe en udvikling.
13.12.2022
John G. McClellan, PhD & Martina Kubicová, MA Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet
En opfordring til at samarbejde for at opbygge succesfulde partnerskaber
At invitere ledelsen til at samarbejde bliver stadig vigtigere, hvis HR-medarbejdere ønsker at bevæge sig ud over blot at ’administrere menneskelige ressourcer’ og blive en mere integreret del af strategiske forretningsinitiativer på tværs af organisationen.
13.12.2022
Sofie Brogaard Schmidt, Editorial Assistant, DANSK HR
Kan mangfoldighed og diversitet i organisationer øge omsætningen og styrke samarbejdet?
Diversitet i organisationer, virksomheder og teams bidrager til et bedre samarbejde. Derfor er det vigtigt, at HR-professionelle og ledere bidrager til den kulturtransformation i virksomheden, som diversitet kræver. Sådan lyder budskabet fra MSc in Social Science – Creative Business ved CBS og direktør i Advice Rikke Kristine Østergaard, og cand.scient. i antropolog ved AU og konsulent i organisationskultur Naja Lind Rasmussen.
13.12.2022
Catrine Eisenreich, chefrådgiver, LINDSKOV
Synliggør værdiskabelsen i HR, og opnå bedre magtbalance
HR-afdelingen skal i højere grad anvende digitale værktøjer til at skabe øget værdi som strategisk sparringpartner for ledelsen. Ved at synliggøre HR-funktionens strategiske indsigt i personaledata bør den repositionere sig som en ligeværdig sparringspartner for lederne, der løbende afføder opgaver.
13.12.2022
Birgitte Clausen, Struqtures, cand.merc.int. og Executive MBA, René Dalgas Andersen, Struqtures, cand.mag. i læring og forandringsprocesser
Organisatorisk informationskapacitet er nøglen til godt samarbejde og stærke resultater
De bedst performende organisationer er dem, som er hurtigst til at opfange, formidle, bearbejde og handle effektivt på informationer, som har betydning for virksomhedens evne til at lykkes. Derfor er det en strategisk vigtig opgave for HR at være med til at finde og afhjælpe flaskehalse, hvor vigtig viden forsinkes eller forsvinder.
13.12.2022
Eva Stenby, Ledelsestræner, Carlsen&E
Samarbejde – en EKSTREMSPORT for HR-professionals
Virkeligheden sætter vilkårene for samarbejdet imellem mennesker. Det har den altid gjort og vil altid gøre. Lige nu er vores virkelighed mere kaotisk og mindre forudsigelig end længe. Store komplekse opgaver står i kø og kan kun løses ved stærkt samarbejde. Dog er samarbejde som fag ikke i fokus.
13.12.2022
Dr. Ryne Sherman, Chief Science Officer, Hogan Assessment Systems
Omfavn den store resignation
Udbredelsen af digital fotografering i slutningen af 1990'erne og begyndelsen af 2000'erne udgjorde en betydelig trussel mod fotoindustrien. Virksomheder som Kodak, der havde en betydelig kontrol på dette område, stod over for en svær beslutning: enten ’acceptere, tilpasse og blomstre’ eller ’ignorere, forblive selvtilfredse og fejle’. Selvom Kodak tog skridt til at infiltrere dette nye marked, gjorde de det ikke hurtigt nok, hvilket til sidst resulterede i deres konkursansøgning i 2012.
13.12.2022
Nicole F Richter & Aleksander Kolev, Institut for Virksomhedsledelse, SDU
Integration af internationalt talent på arbejdspladsen
Behovet for arbejdskraft i Danmark er blevet en organisatorisk udfordring Danmark har en aldrende befolkning, og det arbejdsduelige segment af indfødte stagnerer. Derfor oplever mange danske virksomheder fra forskellige brancher og sektorer en kronisk mangel på arbejdskraft.
13.12.2022
Nils Mikkelsen, Vialto Partners
Kan arbejdsgiver få omkostningsgodtgørelse i en medarbejders skattesag?
I perioden 2020-2023 skal der ansættes i alt ca. 1.000 nye medarbejdere på skattecentre rundt om i landet. Den øgede skattekontrol vil, alt andet lige, medføre situationer, hvor borgere/virksomheder og skattemyndigheder ikke er enige om, hvordan visse skattemæssige forhold skal håndteres.
13.12.2022
Marianne Granhøj, Partner, Kromann Reumert & Helene Vang Ebbehøj, Advokatmægtig
Arbejdsgiver havde opfyldt tilpasningsforpligtelse ved Opsigelse af handicappet medarbejder
Højesteret har for nylig fastslået, at en arbejdsgiver havde opfyldt sin tilpasningsforpligtelse over for en opsagt handicappet medarbejder, fordi arbejdsgiveren ikke kunne opfylde medarbejderens skånebehov. Tilpasninger må ikke udgøre en uforholdsmæssig byrde for arbejdsgiveren. Men hvornår er en byrde uforholdsmæssig, og hvad skal du som arbejdsgiver være opmærksom på, når du ansætter medarbejdere i fleksjob?