HR-chefen 2 - 2014
Tema: HR som business partner
Kom tæt på forretningen
En HR-afdeling skal i dag beherske mange discipliner – den skal være forretningsorienteret, kunne arbejde strategisk, løse HR-administrative opgaver og deltage i udviklingsorienterede projekter.
Om man kommer i mål med dette, afhænger af ressourcer og organisering, for mange af disse opgaver kræver jo en række forskelligartede kompetencer, og de forskellige opgaver løses bedst med forskellige placeringer i organisationen.
I dette nummer af HR-chefen kigger vi både på en rolle og en funktion – nemlig HR som business-partner. I ønsket om at komme tættere på forretningen har denne business-partner-rolle vundet indpas, og business-partner-”institutionen” handler om organisering, men den handler jo også om, hvilken rolle man indtager i forhold til linjeledere m.v.
Som business-partner kommer man tæt på forretningen, og i samarbejdet kommer det ikke så meget til at handle om HR og ledelse, men derimod om at nå de forretningsmæssige resultater. Og det er vel der, hvor HR skaber værdi?
Når man tænker business-partnerne tænker mange på, at det er noget, man har i de store virksomheder, men i dette nummer vil vi give inspiration til, hvordan små virksomheder også kan arbejde med konceptet og tankegangen. Faktisk har vi samlet en stor buket af spændende cases, hvor meget forskellige virksomheder og institutioner fortæller om, hvordan de arbejder med business-partnere. Vi giver også input til, hvad en business-partner skal kunne, og hvordan man i rollen som business-partner kan få en stor betydning i forhold til arbejde med udvikling og forandringer.
Glæd dig til et spændende blad med masser af god inspiration.
01.05.2014
Torben Andersen, Campus- og Institutleder, ph.d., Institut for Ledelse og Virksomhedsstrategi, Syddansk Universitet, Slagelse og Jette Sønderskov, Partner og ledelseskonsulent, Exekver.
Business partner-rollen – hvad stiller det af krav til HR og til linjeorganisationen?
Alle HR-folk taler om det, og flere top- og linjeledere har fået øjnene op for det, men sker der reelt et kvalitativt skifte i den måde, hvorpå HR samarbejder med linjen, og hvad stiller det af krav til de to parter? Vi giver nedenfor et par bud på dette.
01.05.2014
Gregers Terp, HR Busniess Partner, JELD-WEN, Northern Europe
HR ud i forretningen
Hos dørproducenten JELD-WEN har man HR business partnere. Læs hvordan organisationen arbejder med og bruger disse HR-partnere.
01.05.2014
Jens Povelsen, freelance journalist
Her har BP’erne fået god luft under vingerne – og der skal mere til
Hos Københavns Lufthavne repræsenterer business partnerne først og fremmest et helhedssyn i forhold til den overordnede vækststrategi, ligesom de sikrer, at afdelingerne og projekterne fungerer i klar overensstemmelse med vores policy inden for HR, arbejdsmiljø og intern kommunikation, lyder meldingen fra HR-direktør Thomas Kolber.
01.05.2014
André Barsøe Jensen, studieansvarlig, & Birger Søndergård, virksomhedskonsulent, Ledelsesakademiet Lillebælt
Business partneren som forandringsagent
De fleste af os vælger at antage, at forandringer kan styres, i hvert fald til en vis grad. Ellers ville man også kunne falde i en slags handlingslammelse, og det er ikke, hvad der efterspørges fra HR’s ansvarlige. Der kræves resultater. HR er gennem en årrække blevet langt mere strategisk, hvor HR deltager i de strategiske beslutningsprocesser, og det kræver HR-medarbejdere, der forstår forretningen.
01.05.2014
Henning Seehausen, Partner og konsulent Sandwalk/Qant
HR business partneren - Den gyldne vej til en optimal forretningskontakt?
Få begreber er som ”HR (business) partner” (herefter HRBP) blevet synonym med HR-afdelingernes arbejde for at blive og bevise deres forretningsfokus. Forretningsfokus som er ét af de vigtigste kriterier for en succesfuld og anerkendt HR-afdeling - og for den sags skyld andre (stabs)afdelinger.
Fra mine mange spændende år som HR-ansvarlig og nu konsulent har jeg mødt mange dygtige kolleger, organisationer og ambitiøse kunder, der erkender, at det ikke er nok at give personale/HR-konsulenten et nyt navn (HRBP). Det kræver en systematisk og vedholdende indsats.
01.05.2014
VELUX
VELUX – Særlige muligheder og udfordringer i den store globale kontekst
Det handler grundlæggende om at vinde kundernes accept
Faktaboks som i MS: Produktion og salg af bl.a. ovnlysvinduer, Director Niels Espersen ansvarlig for HR Business partner organisationen i VELUX. Koncernen dækker ca. 10.000 medarbejdere fordelt på 70 lande med ca 400 niveau 1 og 2 ledere støttet af fire HR BP-chefer med i alt 45 HRBP.
01.05.2014
Lønstatistik for HR-ansvarlige i den private sektor
De privatansatte ledere i Danmark fik fra september 2012 til september 2013 en gennemsnitlig lønstigning på 1,7 procent. Det fremgår af lønstatistikken fra Lederne, som bygger på svar fra 19.513 privatansatte medlemmer af Lederne.
Forbrugerpriserne er i samme periode vokset med 0,5 procent. Lederne fik dermed en stigning i reallønnen på 1,2 procent.
01.05.2014
Lene Tanggaard, Professor, og Tue Juelsbo, forskningsassistent, Aalborg Universitet
Tre gode grunde til at arbejde med opfindsomhed i HR-regi
Opfindsomhed er for alle.
Ifølge en nylig artikel fra Ugebrevet A4 er Danmark det mest innovative land i Europa målt på flere parametre. Det er godt gået! Skal vi så bare blive ved med at gøre dét, der tilsyneladende virker? Nej, hvis vi vil beholde førertrøjen og avancere yderligere, så har vi brug for at arbejde med innovation i hverdagen og fra et praktisk perspektiv – med vores opfindsomhed.
01.05.2014
Nikolaj Henum, VirkKom
Fokus skal rettes mod specialisterne
Det er ikke et ukendt fænomen, at verden – og ikke mindst Danmark – står over for store demografiske arbejdsmarkedsudfordringer, og at ikke mindst virksomhedernes efterspørgsel på specialister vil stige markant i de kommende år.
01.05.2014
Nikolaj Henum, VirkKom
Fra produkt- til kundefokus
Mange virksomheder – særligt inden for forsikrings- og pensionsbranchen – har haft nogle hårde år som følge af den økonomiske krise, og konsekvensen har ofte været en reduktion af medarbejderstaben. Det gælder dog ikke Skandia, der har oplevet vækst i forretningen under krisen og inden for de seneste tre år har udvidet staben fra 160 til i dag 238 medarbejdere. En vækst, der har stillet særlige krav til HR og blandt andet betød, at virksomheden i september 2013 implementerede en ny strategi i organisationen med ’kundefokus’ som det bærende tema.
»Det har været utrolig spændende at være med til denne proces, hvor HR og ledelsens fornemste opgave har været, at få alle medarbejdere til at være mere kundefokuserede frem for produktfokuserede,« siger Anne Lund, HR chef i Skandia, og forklarer samtidig, hvorfor det har været så vigtigt for Skandia at gennemgå denne proces:
01.05.2014
Coaching i syv trin
Alle har hørt om coaching, men hvad er det egentligt? I denne artikel præsenteres en metode fra bogen Coaching, som er skrevet af Morten Emil Berg, adjunkt ved Handelshøjskolen BI, og coach Ellen Ribe.
01.05.2014
Global Human Resource Manager Charlotte Reersted, VIKING LIFE-SAVING EQUIPMENT A/S
Få HR ”ud på gulvet”
I dette års klumme har vi inviteret de fem nyudnævnte lokal-repræsentanter til at få ordet. I klummen er ordet frit, så den enkelte skribent har mulighed for at fortælle om et spændende projekt, give bud på kommende udfordring, ytre en mening eller noget helt andet.