Cognizant WEB

Ny rapport: Hvad pandemien har lært de europæiske virksomheder om digitalisering

Af Thomas Djursø, Landechef, Cognizant Danmark og Euan Davis, Associate Vice President, Cognizant’s Center for the Future of Work, EMEA.

 

COVID-19 har fået europæiske virksomheder til at indse vigtigheden i at være digitale. Topledelsen har indset behovet for at kunne skalere digitalt og derved sætte dem i en unik position til at vise hvordan en sikker og mere produktiv digital fremtid kan se ud.

Kalenderen siger start 2021 og virksomheder over hele verden forsøger at kortlægge en kurs for den post-pandemiske æra, alt imens en ting kun bliver mere og mere klart for alle: Digitale kompetencer er ikke længere et ”nice to have” men derimod en absolut ”need to have”. I Danmark kan vi være stolte af, ifølge seneste undersøgelser, at danske virksomheder ligger langt foran deres europæiske kollegaer, når det kommer til at være digitale og at få indarbejdet en digital strategi i kernen af deres forretning.

Work Ahead rapporten

Cognizant har netop lige offentliggjort deres seneste rapport fra deres serie af globale rapporter ved navn, The Work Ahead, hvor de går ind og tager temperaturen på hvordan den næste digitale bølge kommer til at ramme det globale erhvervsliv hen over de næste 3-5 år, set i lyset af den globale pandemi verdenen står overfor lige pt.

Rapporten er blevet til på baggrund af en stor global undersøgelse fra The Cognizant Center for the Future of Work (CFoW), hvor 4.000 globale ledere på tværs af brancher, hvoraf 1.400 var i Europa, blev spurgt ind til deres syn på digitaliseringen og hvilke nye teknologier, de mener kommer til at være de dominerende fremadrettet.

Resultaterne kan nærlæses i denne europæiske rapport, hvor danske toplederes svar også indgår (6% af de adspurgte i undersøgelsen var fra DK), og hvor de følgende fem områder kan siges at udgøre hovedkonklusionerne:

  1. Den globale pandemi har sat sine digitale spor og europæiske virksomheder skal oppe sig
    Hvis du som virksomhed i dag ikke tænker digitalt ind i hjertet af din forretning, mener et flertal af de adspurgte, at disse langsomt vil uddø.

  2. Brugen af AI og IoT bliver afgørende for succes i fremtiden
    47% af de adspurgte ser brugen af digitale teknologier som AI og IoT som værende altafgørende for hvordan fremtidens arbejde kommer til at tage sig ud.

  3. En væsentlig forøgelse i brugen af intelligente maskiner
    Forholdet mellem arbejde udført af mennesker vs. arbejde udført af maskiner kommer til at være til maskinernes fordel, specielt på områder indenfor dataorganisation og komplekse beslutningsprocesser.

  4. Samarbejde mellem mennesker og maskiner betaler sig
    Virksomheder, der anvender teknologi til at udvide deres forretningsstrategier og processer opnår større forretningsfordele, en upside på ca. fem-syv procentpoint i alt.

  5. Nye arbejdsmetoder kræver nye arbejdskompetencer
    I en tid præget af store forandringer i den måde vi arbejder på, er det også nødvendigt for virksomhederne at kunne stille med de rigtige kompetencer og færdigheder, der er nødvendige for at kunne få arbejdet gjort.