Jumpstory Download20200810 071112 (1) WEB

Learning and Leadership Development During Times of Covid-19

Da verdenen lukkede ned i foråret 2020, havde det kolossal indflydelse på en række brancher og industrier.

Ikke mindst uddannelsessektoren blev påvirket – store dele af sektoren er blevet sat på pause og eneste mulighed for overlevelse er, at den må nu forsøge at genopfinde sig selv, herunder flytte sig fra face to face til virtuel undervisning.

Det store spørgsmål er nu - er denne nye kontekst kommet for at blive, eller vender vi tilbage til tidligere tiders face to face undervisning, når Covid-19 bølgen er drevet over? Hvad bliver det nye normale?

Ny international undersøgelse gennemført blandt 60 uddannelsesansvarlige viser, at der er delte meninger herom - 34% tror på at face to face undervisningen vil være den dominerende undervisningsmetode i fremtiden, 32% tror at onlineundervisningen er kommet for at blive, mens hele 34 procent slet ikke er i stand til at tage stilling hertil.

Undersøgelsen konkluderer klart, at den største udfordring er at flytte læring til et virtuelt univers med samme effekt som face to face.

”Vi oplever lige nu, at vores kunder, har taget godt imod vores virtuelle lederudviklingsprogrammer, og vi vil helt sikkert se mere af det i fremtiden. Det har naturligvis været en omstillingsproces og vi har alle lært meget i den senere tid – blandt andet at man ikke bare kan flytte underviser fra den fysiske til den virtuelle verden,” fortæller Henrik Waitz, Vice President, Headspring Corporate Partnership. Og han tilføjer:

”Fra den ene dag til den anden blev vi nødsaget til at gøre tingene på en ny og anderledes måde. Vi havde naturligvis arbejdet med denne transformation gennem noget tid, men vi måtte speede processen op og ændre vores forretningsmodel fra den ene dag til den anden, og det har naturligvis været en udfordring.”

Henrik Waitz fastslår samtidig, at netop de konklusioner der kommer frem i undersøgelsen om, at valg af læringsmetoden og teknologiplatform reelt er de to største udfordringer i forhold til den fysiske undervisning.

”Over en fjerdedel (28 procent) fastslår, at det er metoden, der er den største barriere, hvilket vi gennem de seneste måneder også er blevet bekræftet i. Man kan ikke bare flytte den fysiske undervisning over på en onlineplatform – der skal en del justeringer til og vi har derfor udarbejdet en guide til best practice:

  • Alle har kamera tændt
  • Maks 15 personer i en seance
  • Blanding af læring og dialog
  • Brug ”breakout rooms” hvis muligt
  • Lav et manuskript og følg det nøje
  • Vælg undervisere som kan ”performe” på video
  • Kør mindst én test før live session
  • Maks 2-3 læringsmål og konkrete værktøjer

”Det er skræmmende at konstaterer hvor få undervisere, som er i stand til at konverterer læring fra face to face til det virtuelle univers, det bliver helt sikkert udfordringen i de kommende måneder og måske år. Der er brug for nye læringsmetoder før vi er i mål. Derfor knokler vi lige nu med vores undervisere og kunder på at finde den rette balance,” siger Henrik Waitz.

Hent rapporten: Learning and Leadership Development During Times of Covid-19

Om undersøgelsen: Undersøgelsen er gennemført af Headspring. Undersøgelsen er gennemført blandt cirka 100 Chief Learning Officers/L&D Senior Leaders i globale virksomheder i perioden 25/03/2020 og 10/05/2020.