Fotolia_211587015_Subscription_Monthly_XL (1)_WEB.jpg

Et spørgsmål om innovation:
Hvorfor virksomheder opnår succes eller ej

En ny europæisk undersøgelse slår fast, at en virksomheds innovationshastighed er direkte forbundet med dens talent management.

Undersøgelsen “Future Culture: Building a Culture of Innovation in the Age of Digital Transformation,” som er lavet af Cornerstone OnDemand og IDC, viser en direkte sammenhæng mellem en virksomheds innovationshastighed og dens talent management. De metoder en virksomhed benytter sig af for at finde talent, dens processer for medarbejderudvikling og præstationsvurdering, hvordan medarbejderne anbefaler virksomheden til andre, og hvor meget der samarbejdes, er alle sikre tegn, der kan sige noget om en virksomheds innovationshastighed.

Undersøgelsen viser, at virksomheder, der konstant udkommer med nye produkter og services er mere tilbøjelige til at have en løbende feedback-proces for deres ansatte i stedet for en årlig medarbejdersamtale, og at virksomheder med en lavere innovationshastighed ofte bruger coaching og mentorforløb til udvikling af deres medarbejdere.  

Innovation og organisatorisk kultur

Det er tredje år i træk, at Cornerstone OnDemand og IDC præsenterer en stor europæisk undersøgelse, hvor dette års undersøgelse fokuserer på innovation og organisatorisk kultur. Der er foretaget tæt ved 2.000 interviews med ledere inden for HR og IT, såvel som brancheledere, fra virksomheder med mere end 500 ansatte fra 14 europæiske lande, heriblandt Danmark.

Ifølge undersøgelsen er de fleste nordiske virksomheder allerede godt på vej med digitaliseringen. Den største udfordring i Norden for, om en virksomhed opnår succes med digitaliseringen, er “kulturel modstand over for forandring” (28%), efterfulgt af “forældede IT-systemer” (26%).

Nordiske virksomheder mener stadig, at det er “svært at finde og fastholde de rette talenter” (23%), men det er interessant at se, at “mangel på know-how for at kunne opnå målsætninger” (20%) og “mangel på intern innovation” (21%) rangerer højere blandt nordiske virksomheder i år i forhold til sidste års undersøgelse. Dette kan tyde på, at udfordringen med at skabe virksomhedsværdi fra forandringspraksisser har ændret sig for de nordiske virksomheder i løbet af de seneste 12 måneder.

Vigtigste resultater

Undersøgelsen viser også:

  • Rekrutteringsmetoder. Intern rekruttering er den mest brugte rekrutteringsform i de nordiske lande (56%), og især i Finland (65%). Rekrutteringsplatforme er også populære, og mere i Sverige end i resten af Norden. Rekruttering via de sociale medier er nu en smule mere brugt end rekrutteringsbureauer (43% for sociale medier og 41% for bureauer). Trainee-forløb på videregående uddannelser er lige så meget brugt i de nordiske lande som i resten af Europa, men er betydeligt mindre brugt i Danmark og Finland end i Sverige og Norge.
  • Krav ved rekruttering. De vigtigste krav, der ses på ved rekruttering er: faglige kompetencer, uddannelse og kompetencer indenfor problemløsning; imens det ses som mindre vigtigt i Norden end i resten af Europa, om en kandidat passer kulturelt ind i virksomheden. I Sverige er der langt mere fokus end i resten af Norden på at skabe mangfoldighed på arbejdspladsen (i Sverige nævner 37% det som en af de vigtigste faktorer, mens det kun er 18% i Danmark). I undersøgelsens anbefalinger nævnes det, at mangfoldighed er vigtig for at kunne tilføre nytænkning og skabe fordele i forhold til konkurrenterne.
  • Samarbejde. Tidligere undersøgelser har set på, hvor godt HR, IT og resten af virksomheden samarbejder, hvilket er afgørende for at få digitalisering til at fungere. Danske virksomheder får en høj score inden for forretning/IT-samarbejde, men der er plads til forbedring, når det kommer til, hvordan HR og IT samarbejder.

 “Digital transformation, automatisering og kunstig intelligens har ført os videre til dét, vi kalder “Skills Economy”, hvor virksomheder er nødt til at udvikle og tage nye kompetencer til sig for at kunne skabe innovation. Alle er enige om, at innovation er afgørende, hvis en virksomhed skal overleve i en digital verden i konstant bevægelse. Men innovation kan være en abstrakt størrelse og svær at definere. Undersøgelsen viser en klar sammenhæng mellem innovationshastighed og talent, og hvorfor dette er så vigtigt,” siger Vincent Belliveau, executive vice president og general manager for EMEA hos Cornerstone OnDemand.


“Undersøgelsens resultater gør det nemmere for virksomheder at finde ud af, hvad de skal fokusere på for virkelig at gøre en forskel. Uanset branche eller virksomhedstype er det muligt at accelerere sin innovationshastighed ved at tiltrække og udvikle de rette talenter, så de kan blomstre på deres fremtidige arbejdsplads.”

Hent undersøgelsen og få mere at vide om, hvilke faktorer der kendetegner de forskellige organisatoriske arketyper, effekten på innovationshastigheden, og sammenhængen med talent management i en tid med digitalisering. "Future Culture 2018: Building a Culture of Innovation in the Age of Digital Transformation".

 

Kilde: Cornerstone OnDemand og IDC