Ditte Darko2 WEB

Undgå at sexchikane og krænkelser bliver en del af arbejdskulturen – 7 gode råd til ledere og HR-professionelle

Af Ditte Darko, erhvervspsykolog & forfatter
Fotos: Bax Lindhardt

 

Hvor langt går virksomhedens ansvar, når det kommer til forebyggelse og håndtering af krænkelser på jobbet? Og hvad kan ledere og HR-professionelle gøre for at understøtte et trygt arbejdsmiljø? Ditte Darko er erhvervspsykolog og forfatter til bogen ”Kort og godt om seksuel chikane og Metoo”. Få hendes 7 gode råd til, hvordan I undgår at krænkelser bliver en del af arbejdskulturen.

Virksomheder i Danmark har pligt til at sikre ansatte mod chikane på arbejdspladsen. Det stiller nogle særlige krav til ledere og HR-professionelle, når det kommer til forebyggelse af krænkende handlinger, herunder hvilken adfærd som er acceptabel på arbejdspladsen, og hvordan man vil håndtere sager om krænkelser og chikane, hvis en sag dukker op.  

 

Hvad handler forebyggelse om?

I kølvandet på #Metoo er det blevet tydeligt for mange virksomheder og arbejdspladser, at forebyggelse af krænkende adfærd er vigtigt. Forebyggelse handler om flere forhold, men især om at etablere en psykologisk tryghedskultur, hvor det er legitimt at sige fra. På samme måde er det vigtigt at sikre systematik i arbejdsmiljøarbejdet, så der etableres en egentlig præventiv indsats.

Både fagforbund, branche- miljøråd, forhandlingsfællesskaber, arbejdsgiverforeninger, Arbejdstilsynet og NFA har udviklet viden og gode råd og vejledning til, hvordan seksuel chikane kan forebygges på arbejdspladsen. Det gennemgående budskab er, at det er afgørende:

  • at organisationer har en tydelig politik og tydelige retningslinjer på området
  • at ledelsen signalerer nultolerance overfor krænkelser
  • at der er viden om, hvor ansatte kan henvende sig med garanti for anonymitet
  • at der er en klar procedure for behandling af sager, hvis de rejses.

Generelt er det en fordel, at ledelse, HR-professionelle, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter arbejder sammen om et forebyggende arbejde og herunder sikrer en fælles strategisk indsats på området. Det behøver ikke kræve store programmer. I stedet bør det forebyggende arbejde integreres i det løbende arbejde med psykisk arbejdsmiljø, trivsel, ledelse og onboarding af nye ansatte. I det følgende kan du læse om 7 gode råd, der kan hjælpe jer godt videre i processen med at forebygge og håndtere krænkende adfærd på arbejdspladsen.

 

 

7 gode råd til ledere og HR-professionelle

  1. Hav klare retningslinjer og en fast procedure
  2. Skab en psykologisk tryghedskultur
  3. Opret et trygt sted for henvendelser
  4. Spørg om sexchikane i APV’en
  5. Efteruddannelse
  6. Brug dialogen som værktøj
  7. Gør forebyggelse til et fælles ansvar

 

Er du medlem af DANSK HR kan du læse artiklen i sin fulde længde med en grundig uddybning af hvert af de 7 gode råd på medlemsportalen.

 

Er du ikke medlem kan du læse om medlemskab her.

Et medlemskab af DANSK HR koster kun 4.140 kr. + moms om året. Første år får du 20 % rabat. Så får du adgang til en lang række medlemsfordele.

Du kan også tegne gratis og uforpligtende prøvemedlemskab i 3 måneder, så du kan se, om et medlemskab er noget får dig.

 

Hvis du vil vide mere:

Artiklen bygger på bogen ”Kort og godt om seksuel chikane og MeToo” (Dansk Psykologisk Forlag, 2021). Læs mere på www.dpf.dk.

Du kan også lytte til podcasten ”Psykologien bag seksuel chikane og METOO på arbejdspladsen – med Ditte Darko”

Apple podcasts

Spotify

 


Om forfatteren: Ditte Darko er selvstændig erhvervspsykolog, cand.psych. fra Københavns Universitet og tidligere underviser ved Institut for Psykologi. Hun rådgiver virksomheder og organisationer om håndtering og forebyggelse af krænkende adfærd på arbejdspladsen. Ditte har erfaring med professionel udvikling af ledere og medarbejdere, holder oplæg og underviser i en lang række emner relateret til psykisk arbejdsmiljø og trivsel. Læs mere på www.dittedarko.dk.