Billede Til Hybridarbejdsplads WEB

Smalltalk, sløret baggrund og virtuelle aktiviteter får os til blomstre på den hybride arbejdsplads

Gentænk ledelsesrollen, så er der gode betingelser for at få succes på den hybride arbejdsplads. Det hurtige skift til hybridarbejde og den manglende fysiske tilstedeværelse stiller helt nye krav til lederens rolle. Med tre simple råd kan du som leder få dine ansatte til at shine i de nye fleksible rammer.

Af Ole Mygind, salgschef for Zoom i Norden og Benelux

For blot få år siden havde ledere let ved at tage pulsen på medarbejdernes motivation, engagement og trivsel, for den daglige arbejdsgang var præget af fysisk tilstedeværelse, og på den måde var det let at skabe tillid mellem leder og kolleger. Med pandemien har den hybride arbejdsplads for alvor fået luft under vingerne, men hvad sker der så med tilliden og lederrollen?

Den nye arbejdsstruktur betyder, at lederens fysiske tilstedeværelse ikke længere kan stå alene i forsøget på at skabe tillid, motivation og engagement for kollegerne. Der er behov for at gentænke rollen som leder gennem onlinemøder og hybride arbejdsmetoder til at skabe samhørighed og tillid.

Teknologi er fundamentet, men dér, hvor det batter, er, når man som leder forstår de grundlæggende menneskelige principper og kan overføre de bedste ledelsesteknikker fra den fysiske verden til den hybride arbejdsplads. Til at nå derhen har jeg følgende tre råd:

Smalltalk er din ven

Tillid er centralt for at lykkes på den hybride arbejdsplads, men som leder skal du huske, at du ikke kan forcere og tvinge tillid frem. Det tager tid at opbygge tillid online, og det kræver, at dine kolleger, der sidder hjemmefra, i det hele taget bliver inviteret til at komme på banen. Som leder har du en afgørende rolle i at sætte tonen for et møde, og selvom smalltalk kan være svært på onlinemøder, er det selve forudsætningen for at etablere en positiv tone for resten af mødet. Stil spørgsmål, og giv alle kolleger på mødet tid til at tale, også selvom det kan virke kunstigt og akavet. Spørg ind, hold din mund og lyt. Så sikrer du, at alle føler sig anerkendt og inkluderet.

Ole Mygind, salgschef for Zoom i Norden og Benelux

Hyld privatlivets fred og selvprioritering

På den hybride arbejdsplads er kontorets logofarvede vægge blevet skiftet ud med hjemmekontoret, køkkenet eller haven. Det skaber helt nye overvejelser, hvor det især er vigtigt at sørge for, at ingen føler sig utilpas ved at vise sine personlige rammer frem. Virtuelle og slørede baggrunde er en nem løsning på udfordringen, og samtidig kan du opfordre kollegerne til at huske på privatlivets fred. Selvom det lyder banalt med baggrunde på onlinemøder, er det min erfaring, at det også er en let måde synligt at veksle mellem arbejde og fritid.
Hjemmet, som kontor i dagtimerne, kan resultere i udmattelse og udbrændthed. For ikke at gro fast til hjemmekontorstolen kræver det, at dine ansatte prioriterer sig selv og husker balancen mellem arbejde og privatliv. Som leder skal du være den første til at priortitere dig selv og din familie og være det gode eksempel på, at egenomsorg er en vigtig del af den hybride arbejdsrutine.

Husk det sociale element

Isolering og ensomhed kan være en bagside af den hybride arbejdsmedalje. Derfor er det vigtigt, at du i lederrollen i en hybrid arbejdsmodel i endnu højere grad tager den sociale hat på, end hvis det gjaldt en fysisk arbejdsmodel, hvor konstante fysiske interaktioner smører det sociale sammenhold mellem kollegerne. Fejr succeserne til virtuelle town hall meetings, få skrevet fredagsbaren fast ind i dine ansattes kalendere og læg op til, at dine ansatte skal byde ind med nye virtuelle sociale arrangementer.

Fundamentet til en god social kultur i en virtuel arbejdsmodel ligger i, at de sociale arrangementer prioriteres og tages seriøst. Ja, det kan virke tosset at spise middag via computeren eller skåle ind i skærmen, men husk på, at disse interaktioner skal kompensere for snakken ved kaffemaskinen eller i kantinen, som man ikke får med den hybride arbejdsform. Afgørende for at det kan ske er, at du som leder prioriterer, påskynder og normaliserer virtuelle sociale arrangementer.

På den måde vil dine kolleger opleve, at de får en større samhørighed med resten af arbejdsteamet.