Adobestock 249044425 WEB Version

Nedbryd muren mellem HR og Kommunikation

Af: Mathias Høyer Kragelund

I mange virksomheder har kommunikation længe været en salgsunderstøttende disciplin, der primært skulle bidrage til tallene på bundlinjen. Det er der dog god grund til at gøre op med nu. I en tid, hvor der er rift om arbejdskraften og hvor flere overvejer at skifte job, er det vigtigere end nogensinde, at HR-afdelingen vågner op og begynder at samarbejde endnu mere med kommunikationsafdelingen om at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere.

Corona-krisens påvirkning af arbejdsmarkedet medførte i begyndelsen en stor usikkerhed blandt danske medarbejdere. Med frygten for, at et jobskifte ville resultere i arbejdsløshed, søgte flere ly i deres nuværende stilling. I takt med at vi med raske skridt lægger pandemien bag os, har situationen på arbejdsmarkedet ændret sig.

En massiv bølge af forandring på arbejdsmarkedet

Talentkrigen raser og stadig flere virksomheder er hæmmet af mangel på arbejdskraft. Med 39.000 ledige stillinger i starten af 2021, vidner tal fra Danmarks Statistik om, at flere brancher går forgæves med deres jobopslag.

Samtidig huserer frygten for arbejdsløshed ikke længere i lønmodtagerne. Tværtimod. En ny undersøgelse foretaget af LinkedIn og Microsoft viser, at fire ud af ti af undersøgelsens adspurgte overvejer at forlade deres nuværende arbejdsplads i år. Det svarer til en fordobling af tidligere års tal og skyldes, at flere som følge af krisen vægter arbejdsglæde højere end før.

Det er altså nu, at HR-afdelingerne skal ud at fiske de kvalificerede medarbejdere og styrke virksomhedskulturens synlighed for at fastholde eksisterende medarbejdere. Men hvad skal man egentlig kommunikere for at ens stilling (for)bliver besat?

Kommunikation med fokus på medarbejderne

I mange virksomheder fylder kommunikation om produkter, services og projekter fejlagtigt mere end historier om brand purpose, virksomhedskultur og de medarbejdere, der gør det hele muligt.

Det er en skam. Undersøgelsen fra Microsoft viser nemlig, at medarbejdere i stigende grad vælger arbejdspladser ud fra lige netop deres ‘purpose’.

Et godt ry som virksomhed spiller derfor en afgørende rolle i at fastholde dygtige medarbejdere, men også i at tiltrække nye talenter til arbejdspladsen. For at differentiere sig tydeligt som arbejdsplads er det en nødvendighed at finde frem til de gode historier internt og kommunikere dem eksternt.

Kulturen skal leve i den daglige kommunikation

Alligevel lever fokus på medarbejderne ofte skarpt adskilt fra kommunikationsafdelingen og bliver inden døre i HR-afdelingen. I hver sin silo er disciplinerne forskellige – til stor skade for begge parter. Det er ikke godt nok.

For at sikre, at en virksomhed fremstår attraktiv overfor nuværende og fremtidige medarbejdere, er det vigtigt at synliggøre værdier og kultur på tværs af kanaler. Ikke blot en enkelt gang – men kontinuerligt og som en del af den daglige kommunikation.

Det er på tide, at HR- og kommunikationsafdelingen slår pjalterne sammen og får fortalt omverdenen, hvorfor jeres virksomhed er et fantastisk sted at arbejde.

Tre anledninger til at tage fat i kommunikationsafdelingen

Det kan dog være svært at vide, hvor man skal starte, når muren er nedbrudt mellem HR og kommunikation. Derfor får du her tre råd, som du kan tage med til kommunikationsafdelingen, når opmærksomheden skal rettes mod medarbejderne.

  1. Sørg for at kommunikationsafdelingen fordeler historierne mellem de tre P’er (Personer, produkt og projekter). På denne måde sikrer I, at virksomhedens eksterne kommunikation og indhold på tværs af platforme er balanceret.

  2. Fortæl kommunikationsafdelingen, hvilke kandidater, der er brug for i virksomheden. Hvis de ved, hvem I forsøger at tiltrække til arbejdspladsen, er det nemmere at målrette den medarbejderorienterede kommunikation mod dem.

  3. Udforsk medarbejdernes version af ‘why’ og synliggør det i fortællingen om virksomheden. ‘Why’ er det strategiske ledelsesværktøj i enhver virksomhed, men det kan opleves vidt forskelligt alt efter, hvilken medarbejder, man spørger. Det mest troværdige why er derfor det, som alle medarbejdere kan se sig selv i. Det er derfor vigtigt at synliggøre, hvordan medarbejdernes ‘why’ lever i virksomheden, og gøre det til en del af kommunikations- og HR-arbejdet.