Forside 91501412 Webtop

HR Guiden 2021: På vej mod the New Future

HR Guiden 2021 er nu på gaden

I foråret 2021, hvor Corona stadig udfordrer dansk erhvervsliv og med en meget lille stigning i BNP i Q4/2020 på kun 0,6 %, så spejder mange danske virksomheder i horisonten efter bud på, hvilke korrekte
ledelsesværktøjer de bør benytte for at komme hurtigst muligt på økonomisk fode igen.

Fra the New normal til the New Future
Udgangspunktet i the New Normal er, at virksomheder skal udarbejde nye handlingsplaner for deres forretning. The New Normal er ikke kun kendt her fra Coronatiden. Det har været et ledelsesbegreb siden finanskrisen i 2008. I dag taler vi om at opgradere the New Normal til the New Future, da der nu er tale om en ukendte faktor, som vi skal implementere i vores organisationsstrategier. Det kræver handlig på et niveau, hvor vi tør og vil udfordre både vores organisations evner og agilitet og ikke mindst vores produktsammensætning mod den nye ukendte fremtid.

Nye perspektiver
I første omgang handler det på den korte bane om at komme tilbage
på sporet og indhente noget af det tabte og på den lange bane at
fokusere på nye markeder og nye kundetyper. Til dette kan Igor H. Ansoffs Product/market ekspansion grid model være en udmærket ledetråd:

  1. Øg salget til eksisterende kunder
  2. Sælg eksisterende produkter/services til nye kundetyper
  3. Moderat innovationsudvikling på de eksisterende produkter
    til eksisterende og nye kunder
  4. Radikal innovationsudvikling til nye markeder

Tag udfordringen op og skab innovation i din egen organisation, men gør det på grundlag af eksisterende data og evidens – og vær ikke bange for at udfordre din organisation for innovation og nye markeder.

The New Future-perspektivet
Hvis jeg skal sætte ord på ledelse i the New Future, så er der her et par bud, som jeg synes, er værd at tage med i perspektivet:

  1. Rethink Management. Forstå og fokuser på det, der giver
    værdi/optimering og frasorter det, der ikke giver værdi for
    kunderne eller i produktsortimentet.
  2. Sæt optimering af læring og videndeling på agendaen.
  3. Vær fleksibel i ledelsesformen og vær åben over for
    nye idéer, arbejds- og dialogstrukturer.
  4. Sæt fokus på Purpose-driven organisations. En formålsdrevet
    virksomhed tager handling på noget større end sine
    produkter og services. Målet er en strategi og en forretningsplan
    rettet mod at forblive konkurrencedygtig i en hurtig
    skiftende økonomi.
  5. Sæt motivation og arbejdsglæde i højsædet for alle ansatte.
  6. Styr økonomisk rigtigt og hold fokus på likviditeten.

Når du skal navigere i the New Future kan de rigtige samarbejdspartnere være alfa og omega. For at hjælpe dig på vej, udgiver vi derfor for syvende gang HR Guiden, hvor du finder nogle af HR-branchens bedste og mest benyttede leverandører, så du nemt og hurtigt kan finde de rette samarbejdspartnere.

Rigtig god fornøjelse med HR Guiden 2021.

 

 


“Virksomheder dør sjældent af at bevæge sig for hurtigt,

og de dør ofte af at bevæge sig for langsomt.”
Reed Hastings, Netflix

 

Se HR Guiden 2021:


Søg også direkte på HR Guiden Online:

 www.hrguiden.online kan du nu søge blandt alle leverandørerne og læse de faglige artikler fra denne og tidligere HR Guides.

 

Om HR Guiden

HR Guiden er Danmarks største håndbog til HR-branchen med oversigt over leverandører af HR-produkter og -services. HR Guidens formål er at inspirere og understøtte danske HR afdelinger, som via HR Guidens temaopdeling nemt kan danne sig et overblik over leverandørerne på det danske marked.

HR Guiden udkommer som online håndbog bog hvert år ultimo februar.