Working From Home WEB

COVID-19 har fremrykket hjemmearbejde med 5 år - men det er en ledelsesopgave at få medarbejderne til at arbejde sikkert

Af Peter Gustafsson, chef for Barracuda Networks i Norden

Det er ingen hemmelighed, at coronapandemien har været en accelerator for digitalisering af arbejdspladsen og de daglige arbejdsgange.

Hjemmearbejde - en trend, der før krisen langsomt tog fart - er på rekordtid blevet altafgørende for virksomhedernes overlevelse, og det har fået flere virksomheder til at fremskynde planer for digitalisering. Og det har accelereret overgangen til nye digitale platforme, som understøtter mere fleksible arbejdsformer.

For nyligt foretog analysebureauet Censuswide en analyse blandt 1.000 internationale ledere for at blive klogere på, hvordan COVID-19 har påvirket virksomhedernes arbejdsgange, og her svarede 55 pct. af de adspurgte ledere, at COVID-19 har fremrykket brug af hjemmearbejde med mere end fem år.

For flere har det været en positiv oplevelse. Faktisk i en sådan grad, at mere end halvdelen - 56 pct. for at være helt præcis - regner med, at deres ansatte vil kunne fortsætte fjernarbejdet, selv når krisen er overstået.

I Danmark har bl.a. Danske Bank meldt ud, at deres medarbejdere kan fortsætte med at arbejde hjemmefra en del af tiden, når samfundet igen er fuldt genåbnet.

Men i takt med at coronatågen så småt er ved at lette, og hverdagen indtræffer igen, er det nødvendigt, at virksomhederne tager næste skridt i overlevelsesstrategien - nemlig at tackle den trussel, som er foranlediget af det hurtige skifte til skyen og hjemmearbejdet.

Vi ved, hjemmearbejde er effektivt - men er det også sikkert?

Det pludselige skifte til hjemmearbejde medfører en række sikkerhedsudfordringer, bl.a. fordi medarbejderne tilgår e-mail, videomøder og deler data hjemmefra, måske fra personlige enheder. Det stiller høje krav til både virksomhedens it-sikkerhedsløsninger og særligt medarbejderne.

I den aktuelle situation er det ikke længere et spørgsmål ‘om’, virksomhedens sikkerhed vil blive testet, men om 'hvornår'. Derfor er det helt afgørende, at medarbejderne er uddannet i at arbejde sikkert hjemmefra.

Mere end halvdelen af lederne i analysen beretter, at deres ansatte ikke er uddannet i risikoen forbundet med langvarigt fjernarbejde, og det giver hackerne et forspring, fordi hackerne er vant til at arbejde hjemmefra.

Virksomheder bør træne ansatte i digitalt selvforsvar

COVID-19 eller ej er det sjældent teknologi eller manglende sikkerhedsforanstaltninger, der er skyld i de største sikkerhedsbrud på arbejdspladserne. Tværtimod er det ofte menneskelige fejl, og derfor må HR og ledelsen ikke negligere at uddanne medarbejdere i digitalt selvforsvar.

Fire trin til et at styrke medarbejderne i sikkert hjemmearbejde

  • Start med at udvælge de “vigtigste” medarbejdere: Kortlæg hvilke medarbejder, der bør prioriteres, f.eks. ansatte i økonomiafdelingen, som har særligt følsomme stillinger og arbejdsopgaver i virksomheden, der gør dem ekstra sårbare for hackerangreb. Disse medarbejdere bør få mere opmærksomhed end andre.

  • Uddan medarbejderne i at identificere og rapportere farlige e-mails: En tilsyneladende uskyldig intern mail fra en kollega, som man normalt kan se på kontoret, kan komme fra en svindler - og i værste tilfælde kan det betyde, at den uvidende medarbejder eksponerer hele sit netværk og virksomheden for fare, hvis der trykkes på et link eller downloades en fil. Det er samtidigt vigtigt, at de ved, hvordan en potentiel farlig mail bør rapporteres.

  • Styrk jeres interne politikker: Indfør procedurer for økonomiske transaktioner eller ændringer, fx krav om telefonisk bekræftelse eller bekræftelse fra flere forskellige personer.

  • Brug to-faktor-godkendelse som sikkerhedsforanstaltning: Mange phishing-angreb starter med en overtagelse af e-mail-konti. Derfor kan det være afgørende at bruge to-faktor-godkendelse som en ekstra sikkerhedsforanstaltning, når medarbejderne logger på hjemmefra.

Uanset om det kun sker en gang i mellem, to dage om ugen eller fuldtid, så er fænomenet hjemmearbejde kommet for at blive. Derfor er det HR-chefens og resten af ledelsens ansvar, at de ansatte ved, hvordan de handler i mødet med forskellige it-trusler.