Entreprenørånd.jpg

Skab entreprenørånd og modstå disruption

Af Nikolaj Henum, Virkkom

Virksomhederne bør tilskynde iværksættertænkning/entreprenørånd blandt medarbejdere for at modstå konkurrence og disruption, lyder det fra professor på Financial Times | IE Business School Corporate Learning Alliance (FTIECLA), der giver konkrete råd.

Det kan være svært at tro, men for kun 11 år siden eksisterede ingen af ​​følgende: iPhone, iPad, 4G, Airbnb, Android, Spotify og Instagram. Men hvad blev der af de etablerede virksomheder, der mødte denne tidevandsbølge af innovation? Fx mistede Sony sin kant, da Apple kom ind i digitaliseret musik og globale hotelkæder har været nødt til at lære at konkurrere med private udlejere gennem Airbnb. Historierne om selskaber, der er blevet ’disruptet’, og dermed har mistet deres magtfulde position, er mange.

”Ingen virksomhed kan føle sig sikker,” siger Joseph Pistrui, professor i Entrepreneurship & Innovation på FTIECLA.

Han henviser til bogen Creative Destruction (2011) af Foster og Kaplan, hvor forfatterne noterer sig, at ud af S&P 500-selskaberne i 1957 var kun 74 stadig på listen i 1998.

”I 2020 vil mere end 375 selskaber i aktieindekset S&P 500 bestå af virksomheder, som vi ikke kender i dag,” siger Joseph Pistrui.

Han tilføjer: "Det er ikke underligt, at en McKinsey-undersøgelse fandt, at 84 pct. af de adspurgte mener, at innovation er vigtig for deres vækststrategi, og at 80 pct. mente, at deres nuværende forretningsmodeller var i fare. Alligevel var mindre end 10 pct. tilfredse med deres innovationsresultater.”

Hjælp til at tænke entreprenant

Joseph Pistrui påpeger, at et kritisk aspekt af medarbejderlederskab er, at hjælpe virksomheden til at tænke på en mere entreprenant måde. Derfor bør virksomheden kigge efter iværksætteren/entreprenøren gemt i regnskabsafdelingen eller andre steder inden for virksomhedens rammer, siger han.

Professoren mener, at den bedste måde at finde sådan talent i virksomheden er at skabe såkaldte leadership-cirkler, som er ligeværdige diskussionsgrupper med medarbejdere udvalgt fra hele virksomheden, der føler sig frie til at udtrykke deres meninger og ideer.

”Cirkelmedlemmernes eneste forpligtelse er at være 'åbne, ærlige og engagerede' omkring hinandens ideer,” siger Joseph Pistru.

Han understreger, at medlemmerne af cirklen ikke skal repræsentere synspunkter fra deres egen afdeling eller fokusere på daglig drift. Det handler om at tale om virksomhedens fremtid.

Fem forskellige persontyper

Han foreslår, at virksomheden finder frem til forskellige typer af medlemmer til Leadership-cirklen.

  • Den Fokuserede Iværksætter. Denne person er primært interesseret i, hvordan virksomheden opererer gennem ny teknologi eller systemforbedringer.
  • Den Inkrementelle Iværksætter. En person der kan foreslå små forbedringer i den nuværende forretningsmodel for at opnå bedre udnyttelse af virksomhedens ekspertise, position eller netværk.
  • Den Legende Iværksætter - en mere kreativ tænker, der måske foreslår helt nye måder at drive forretning på eller endda helt nye forretningsområder.
  • Den Eksponentielle Iværksætter - som kan foreslå tilsyneladende urealistiske eller betagende ideer.
  • Den Kinetiske Iværksætter – en person der nemt navigerer mellem de ovennævnte typer, men som samtidig kan fokusere på, hvad der realistisk kan gøres.

Professoren fra FTIECLA fortæller, at formålet med cirklen ikke er at gennemføre nye ideer, men at tillade iværksættertænkning/entreprenørånd i virksomheden.

 ”De virksomheder, der mest sandsynligt vil blomstre i de kommende årtier, vil være dem, der tapper ind i sindet af så mange medarbejdere som muligt, stimulerer deres tænkning og lærer af deres ideer,” siger Joseph Pistrui.