Lai Yde top.jpg

Lai Yde, Human Direction: Konflikthåndtering gennem rollespil. Fotograf: Kenny Viese 

5 trends du (måske) gik glip af

Af Michala Riddersborg Zebis, Cand. Soc. HRM-studerende, CBS og HR ansvarlig, Pro Comfort

Jeg fik virkelig én på opleveren i torsdags på årets Træfpunkt HR!

Udover at jeg fik netværket, spist, lyttet til interessante talks n' tricks samt gik over 10.000 skridt inden kl. 12 middag, så fik jeg færten af, hvad HR-branchen tilbyder i dag. For HR er ikke længere kedelig og ensformig. HR er en holistisk funktion, der byder på innovation og kreative tiltag, hvorfor man i dag har muligheden for at være idérig og nytænkende – så længe at vi på et strategisk fundament skaber alignment, medarbejdertrivsel, produktivitet og ja resultater, der gavner drift og organisationen på bundlinjen.

Læs her om 5 interessante messestande jeg strøg forbi, som alle vakte en ekstra nysgerrighed, hvoraf flere bød på innovative og trendy HR-løsninger!

1. Ny generation e-rekruttering, robotter og lækkert layout

E-rekruttering har været på markedet i mange år efterhånden. En service der henvender sig til enhver virksomhed med behov for en glidende, let og overskuelig rekrutteringsproces. I dag er brugen af et sådant rekrutteringssystem næsten uundværligt og vi oplever, at der er gået trend i at levere de mest simple og brugervenlige løsninger.

En virksomhed, som leverer netop denne type service, og som har skabt en moderne, smooth og lettilgængelig rekrutteringsplatform, er HR-Skyen. Virksomheden henvender sig til det brede publikum og skræddersyr digitale rekrutteringsscenerier, der matcher kundens behov samtidigt med, at administrative processer minimeres og optimeres ved elektronisk betjening. På trods af at HR-Skyen kun har fem år på bagen, er denne innovative virksomhed allerede i rivende udvikling. Klientellet omfatter bl.a. store virksomheder som TV2, Dyrberg/Kern, Orifarm og Universal Robots, hvoraf sidstnævnte havde udstyret standen med et blikfangs-element, i form af en robot ved navn UR3 - måske et signal om, at HR-SKYEN sigter højere end skyen i bedste StarWars-stil?


Fotograf: Sebastian T. Thorsted


2. Fra skuespil til samarbejde

På stand 79 oplevede jeg noget sært. Mennesker stimlede sammen for at opleve et skuespil; et skuespil omhandlende dialog mellem en leder og en medarbejder. Scenariet var opsat, stemmerne gik højt og pludselig var man revet med fra sidelinjen.

Det var en virkelighedsnær oplevelse af en konflikt på arbejdspladsen, som blev udtrykt gennem skuespil. Løsningen herpå blev omsat live fra teori til praksis.

Det var en anderledes form for konflikthåndtering gennem rollespil, der henvendte sig til ledere og medarbejdere i enhver form for organisatorisk sammenhæng. Virksomheden bag er Human Direction, der er skabt af skuespilleren Lai Yde, som har en vision om at give de ansatte rum til forståelse og anerkendelse for at styrke det tværgående samarbejde.

Fotograf: Kenny Viese 


Har du eller din leder et misbrug – tør du at handle?

En besynderlig tanke fór gennem mit hoved, da jeg passerede stand nr. 44 og 46; ”Er jeg gået forkert?!”

Og nej, det var jeg så sandelig ikke! Men til gengæld opdagede jeg, at jeg længe har været blind overfor en virkelighed, som kan ramme os alle. På standen blev jeg mødt af venligt personale, der repræsenterede behandlingscentret TJELE, der tager sig af misbrug og tilhørende problematikker, der tilsyneladende rammer et enormt antal ledere. Ja, faktisk tæller antallet af danskere med et problematisk forhold til alkohol hele 800.000 mennesker, hvoraf 140.000 er afhængige af alkohol. Også danskere med medicin- og stofmisbrug talte et 6-cifret antal, og TJELE’s budskab var klart:

Spar penge – invester i behandling. Ifølge TJELE kan en virksomhed bl.a. opnå et markant fald i sygefraværet, et forbedret arbejdsmiljø, færre fejl samt tilfredse kunder og naturligvis afleder dette øget effektivitet og trivsel.

Jeg måtte efter mødet med TJELE konkludere, at dette er et stigende men samtidigt også et skrøbeligt og tabubelagt problem, som det er vigtigt at støtte op om – også fysisk på arbejdspladsen.


Leder I stadig efter et fælles sprog på en rummelig arbejdsplads?

Udover at personalet hos Betterwork på stand nr. 9 bød på søde sager, smil og sjove anekdoter, bød de mig også velkommen til en spændende samtale om generationsledelse. Et emne – og et buzzword – man ikke kan undgå at blive bombarderet med i dag, hvis man skal forstå, hvor moderne ledelse er på vej hen.

Hos Betterwork fik jeg øjnene op for hvor meget, vi kan lære af hinandens generationer, så længe at vi forstår og anerkender hinanden. Dette især ift. det unikke potentiale vi hver især bærer rundt på, på baggrund af hvilken tid og hvilket samfund vi er vokset op i. Sidder du fx i en IT-virksomhed præget af en broget medarbejderskare, hvor den yngste generation af medarbejdere (Generation Z) fylder de fleste kontorstole, vil det ikke skade at høre mere om, hvordan I kan lære at gøre brug af netop denne generations IT-tække. At Z’erne har fået alskens teknologi (bl.a. computere, mobiler og sociale medier) ind med modermælken, giver dem et naturligt forspring på arbejdspladsen – men samtidigt er der også negative konsekvenser, som enhver arbejdsgiver skal være opmærksom på.


Videorekruttering – virker det?

Et spørgsmål jeg har stillet mig selv ofte i rekrutteringssammenhænge; ”Virker videorekruttering egentlig?”. Og ja, ifølge PLAYapply, som KUN forholder sig til rekruttering gennem video, så virker det! Konceptet fungerer ved, at både kandidat og arbejdsgiver præsenterer sig selv gennem video, hvilket giver parterne samme kommunikative udgangspunkt for at kunne vurdere et eventuelt match. En moderne rekrutteringsmetode, der bl.a. har til formål at sikre færre fejlansættelser, som ofte er årsag til et unødvendigt spild af tid, penge og ressourcer.