HEY1813 Web

3 trin til at sige nej på jobbet – uden at skade de faglige og kollegiale relationer

 

Af Line Ullmann, Underviser og forfatter til bogen ’Sådan siger du nej på jobbet – uden skyld, skuffelser og sure miner, maj 2021

 

Har du nogensinde stukket en lille hvid løgn? Hvis du har, så har du nok også erfaret, at intentionen bag den hvide løgn som regel er positiv. Som fx når du siger ja til at gå med til et arrangement uden at mene det, fordi du vil undgå at skuffe andre. Eller når du siger ja til flere opgaver, projekter og forpligtelser end du har tid til, fordi du ønsker at være servicemindet og hjælpsom.  

Alligevel er det som om, det falske ja ikke rigtigt fungerer. For det første fordi andre måske fornemmer, at det ikke er et ægte ja og det skaber tvivl og støj på linjen. For det andet fordi det i sidste ende går ud over dig selv, når du rammes af et bjerg af opgaver og manglende arbejdsglæde, problemer med at leve op til alt det du har lovet. I værste fald stress.

Derfor skal du sige nej, når du mener nej. Ærligt, klart, tydeligt og uden omsvøb. Det kan lyde svært og bekymringen kan handle om et afvisende nej nu ikke vil skade relationer og samarbejde. Det findes der heldigvis en løsning på og den løsning hedder respekt. Respekt for dig selv og respekt for din kollega. Når du siger nej på en måde, hvor du viser respekt for dig selv og andre på samme tid, kan du være tro mod dig selv og din egen planlægning og samtidig bevare et godt samarbejde.

Respekt er vejen frem

Respekt er en mirakelmikstur, der får selv de mest bitre nejpiller til at glide nemmere ned.  Det er ganske enkelt nemmere for andre at høre, forstå og acceptere et nej, hvis det bliver serveret med respekt. Problemet er, at respekt i praksis somme tider forveksles med at bøje af og give efter, hvormed du i hvert fald ikke respekterer dig selv. Andre gange får stress og pres os til at glemme den gode kommunikation og vi kommer til at virke irriterede, afvisende og usamarbejdsvillige – det er heller ikke respekt.

Ordet respekt kommer af det latinske respectare og betød oprindeligt »at se igen«. Det, du skal se, er mennesket bag den anmodning eller adfærd, som du vil sige nej til.

At vise respekt betyder altså ikke, at du skal kunne lide den anden. Det betyder heller ikke, at du skal gøre, hvad andre ønsker. Det betyder slet ikke, at du skal bøje af og sige ja, hvis du ønsker at sige nej. Respekt betyder helt enkelt at respektere den anden som et menneske, der har værdi i sig selv. Det respektfulde nej er derfor baseret på tanken om, at du og andre er ligeværdige mennesker, der har krav på at blive behandlet sådan.

Det er selvfølgelig ikke sikkert, du har tid til at reflektere over den dybere betydning af ordet respekt i en fortravlet situation, hvor du skal sige fra overfor en kollega eller samarbejdspartner. Men du kan lære dig og indøve 3 simple trin, som sikrer gensidig respekt hver gang, du skal sige fra. Tilsammen giver de en enkel og effektiv kommunikationsmodel, vi kunne kalde ABC.

Forestil dig, at du har rygende travlt, skal nå en deadline i dag og faktisk ikke har mange minutter at give af, hvis det skal nås. Nu stikker din kollega hovedet forbi dit skrivebord og vil bede dig om hjælp til en opgave her og nu. Nu kan du bruge de 3 trin.

Trin 1: Anerkend

A står for anerkend. Det betyder ikke, at du skal rose eller værdsætte, at din kollega kommer og forstyrrer dig midt i travlheden, blot at du skal anerkende, at det er sådan det er og det din kollega har fundet nødvendigt. Vis at du forstår, hvor din kollega kommer fra. Det kan du enten gøre verbalt, det forstår jeg godt, du ønsker hjælp til, eller du kan gøre det nonverbalt ved simpelthen at give et øjebliks nærvær og øjenkontakt til din kollega. Vis respekt ved at vise at du ser og anerkender din kollega og hans problem.

Trin 2: Sig nej og giv en kort begrundelse

B står for Begrund. Nu har du vist respekt over for din kollega, nu skal du respektere dig selv. Sig at du ikke har mulighed for at springe til i dag og giv så en kort begrundelse, fx at du sidder med en anden deadline, du skal nå. Bemærk her, at du ikke skal komme med mere end en begrundelse. Hvis du begynder at forklare og forsvare dig selv, mister du noget af din gennemslagskraft og vil måske blive opfattet som utroværdig (tænk på Chris og Chokoladefabrikken). Gå så videre til trin 3.

Trin 3: Undlad at sige mere

C står for Cut. C står for ’Cut’. Cut er det, filminstruktøren råber, når den scene, han lige har optaget, er slut. Klaptræet klapper, og dialogen stopper. På samme måde skal du stoppe samtalen her og gå videre med det, du var i gang med.

Undgå at trække tiden ud. Undgå at dvæle ved dit nej og ved, hvordan dit nej blev modtaget. Hvis du tøver efter dit nej, skaber du forvirring om, hvorvidt du faktisk mente det. Du svækker dig selv, fordi den anden højst sandsynligt får lyst til at forsøge at overtale dig. Samtalen er jo åbenbart ikke helt slut. Stå fast, så ved andre, hvor de har dig. Hvis din kollega udfordrer dig på dit nej, så hold fast i dit nej og din ene begrundelse og gentag den. Bevar roen og acceptér, at det kan tage tid at acceptere et afslag.

 

Her er et eksempel på ABC-modellen:

Anerkend: »Jeg kan godt høre, det haster«.

Begrund: »Jeg kan ikke hjælpe lige nu. Jeg har selv en deadline, jeg skal nå«.

Cut: Sig ikke mere. Send et venligt smil, vend dig væk og gå videre med det, du var i gang med før samtalen.

ABC-modellen fungerer også rigtig godt, hvis du samtidig tilbyder et positivt alternativ. Jeg kan godt høre, det haster. Jeg kan ikke hjælpe lige nu. Jeg kan dog kigge på det i morgen.

 

Hvis du bruger ABC-modellen hver gang du vil sige nej til noget, andre vil have dig til, så sikrer du, at du viser respekt for andre samtidig med dig selv og dermed bidrager du aktivt til en arbejdsplads, hvor sunde grænser og god kommunikation er i højsædet.

 

Læs mere i bogen: Sådan siger du nej på jobbet – uden skyld, skuffelser og sure miner. Bogen er skrevet af Line Ullmann og udgivet på Forlaget Frydenlund, maj 2021.