MG 6806 WEB Forside (1)

Tiden er moden til en bæredygtig HR-strategi

Tekst: Jakob Damgaard Lund

 

Med den første bæredygtighedsrapport af sin slags har et HR-bureau vist, hvordan branchen kan arbejde både strategisk og lavpraktisk med efterlevelsen af FN’s verdensmål.

 

Uanset om du arbejder i det offentlige eller i det private, er du nødt til at have en bæredygtighedsstrategi. Ellers risikerer du, at du ikke vil kunne tiltrække de rigtige kandidater; du risikerer, at der ikke er nogen, der vil samarbejde med dig; og du risikerer, at der ikke er nogen, der vil handle med dig.

Så hårdt trækker Anne Mette Wennerwald fronterne op, når det kommer til bæredygtighed. For bæredygtighed er i dag så vigtig en dagsorden, at vi ikke længere kan tale udenom, når vi skal svare på, hvordan vi selv aktivt bidrager til en bæredygtig udvikling af vores samfund.

 

Gør HR-branchen mere ansvarlig

I et forsøg på at gå forrest i HR-branchen har Anne Mette Wennerwald derfor udarbejdet en bæredygtighedsstrategi – “Sammen om klimaet 2030” – hvor hendes egen virksomhed forpligtiger sig til at arbejde struktureret med de internationale bæredygtighedsmålsætninger. Helt konkret har hun taget FN’s 17 verdensmål, gennemgået dem ét for ét og vurderet, hvor virksomheden direkte eller indirekte kan påvirke til en mere bæredygtig udvikling. Det kan forekomme at være små dråber i et meget stort hav, det ved hun godt, men for hende er det vigtigt at markere overfor sig selv, kandidater, virksomheder og samarbejdspartnere, at hun har taget stilling til bæredygtighedsspørgsmålet, og at hun er klar til at handle.

“Alle brancher, også HR, har godt af at få mere ansvarlighed ind i det, vi laver. Jeg er selv opdraget til at gå op i, at vi skal behandle hinanden ordentligt, og at vi skal passe på jordens ressourcer. Men det har primært fungeret som min personlige rettesnor. Med FN’s verdensmål fandt jeg en struktur, der bruger ansvarlighed som et sæt briller, vi sammen tager på, når vi kigger på de største samfundsudfordringer i verden.”

 

360-graders-perspektiv på virksomheden

Der er næppe nogen, der synes, at det ikke er en god ide at handle mere ansvarligt og efterleve FN’s verdensmål. Men det kan være anderledes svært at få de højtravende ambitioner ned i øjenhøjde og gøre dem operationelle i det daglige arbejde. Sådan var det i hvert fald for Anne Mette Wennerwald, og det var da også den første reaktion, hun blev mødt med, da hun præsenterede sin første bæredygtighedsrapport i sit netværk.

“Øjenåbneren var at anlægge et 360-graders-perspektiv på forretningen. Så det ikke kun handler om, hvordan jeg selv kan gøre en forskel, men at jeg også inddrager kunder og leverandører, som ikke kan dokumentere, at de arbejder aktivt med bæredygtighed – også selvom det gør det dyrere at købe varer og ydelser. Det betyder også, at jeg i højere grad er villig til at opsige et samarbejde med en kunde, hvis virksomheden direkte modarbejder ét eller flere af verdensmålene, hvilket allerede er sket,” siger hun.

 

 

Appel til de unge

Som en virksomhed, der blandt andet lever af at matche de rigtige kandidater med de rigtige virksomheder, kan Pluspersonale se, hvordan bæredygtighed for især yngre generationer er en vigtig parameter, når de skal vælge, hvem og hvad de vil arbejde for.

“Det er ikke fordi, de ældre generationer ikke går op i bæredygtighed og klimaspørgsmål, for det gør de. Men i de generationer, der er vokset op med at høre om naturkatastrofer, og hvordan vi er godt i gang med at slide vores planet op, ligger bæredygtighedsagendaen de unge på sinde på en helt anden måde. Derfor tror jeg også, at bæredygtighed indenfor HR-disciplinen bliver en vigtig faktor i bestræbelserne på at tiltrække og fastholde medarbejderressourcer. Bæredygtighed er ved at blive en dagsorden, som kandidater tilvælger eller fravælger virksomheder på baggrund af,” siger Anne Mette Wennerwald.

 

Kortlægning af fem indsatsområder

I sit eget arbejde med verdensmålene har hun indledningsvist lavet en kortlægning af alle virksomhedens kunder, leverandører og interne ressourcehåndtering. Den analyse har resulteret i en baseline – et øjebliksbillede – af, hvor Pluspersonale står i dag, hvor langt virksomheden er fra det første delmål i 2025, og hvor langt den er fra slutmålet i 2030 og på endnu længere sigt helt frem til 2050.

Pluspersonale har defineret fem indsatsområder, som er de områder, hvor virksomheden selv efterlader det største bæredygtighedsaftryk, og hvor den kan gøre den største forskel. Det drejer sig henholdsvis om indkøb, salg, bortskaffelse, HR og donationer. På områderne bortskaffelse, HR og donationer er det udelukkende op til virksomheden at leve op til bæredygtighedskravene og derfor nemmere at gå til. På områderne indkøb og salg vil det i visse tilfælde være et spørgsmål om at påvirke kunder og samarbejdspartnere til at agere mere bæredygtigt i fremtiden.

Hvert år vil Pluspersonale opdatere bæredygtighedsrapporten med en kortlægning af, hvor langt virksomheden er nået i forhold til målsætningerne. På den måde kan virksomheden holde sig selv op på ambitionerne.

“Men derudover er det også en selvstændig pointe, at rapporten er synlig for alle, fordi transparensen gør, at vi er klar til at stå på mål for vores egne tal,” siger Anne Mette Wennerwald.

 

Kom hele vejen rundt om verdensmålene

For at illustrere, hvordan Pluspersonale efterlever verdensmålene, har virksomheden eksempelvis lejet sig ind i et kontorhotel, der lægger høj vægt på en bæredygtig og energivenlig drift af ejendommen. Når der interviewes kandidater til en ledig stilling, baseres vurderingen udelukkende på kompetencer og ikke på alder, køn, handicap, race, etnicitet, oprindelse, religion, økonomisk status eller andet, der kan mudre det samlede billede af kandidaten.

“Vi har også en mentorordning med en studerende fra CBS for at skabe en bedre kobling mellem uddannelse og erhvervsliv. Vi donerer penge til Kræftens Bekæmpelse og Børns Vilkår, og så er vi med til at plante træer,” siger Anne Mette Wennerwald og forklarer, at systematikken i FN’s verdensmål hjælper med at komme hele vejen rundt om bæredygtighed, så det ikke kun handler om klimatiltag, men også om eksempelvis at mindske ulighed og diskrimination samt arbejde respektfuldt og hensynsfuldt med kandidater og kunder, hvilket også er en del af den ansvarlighed, der hører til arbejdet med HR.

 

De store sparker nedad

I dag er der et krav til større virksomheder om, at de skal efterleve de politisk bestemte bæredygtighedstiltag. Tendensen er, at samme krav med tiden også vil ramme de mindre virksomheder. Derfor handler det om at være på forkant med udviklingen og allerede nu lægge en bæredygtighedsstrategi og kommunikere den til omverdenen.

“De store sparker nedad. De screener deres underleverandører og skal kunne dokumentere overfor alle deres interessenter, at hele deres værdikæde handler ansvarligt. Derfor kan jeg heller ikke se andre udveje, end at du som virksomhed er nødt til at komme i gang med bæredygtighedsarbejdet, hvis du ikke allerede er på vej. Det er en udvikling, som ikke kan bremses, og den kommer til at definere morgendagens vindervirksomheder, fordi bæredygtige organisationer har nemmere ved at tiltrække og fastholde de nye generationer af nøglemedarbejdere,” slutter Anne Mette Wennerwald.

 

Læs Pluspersonales bæredygtighedsstrategi og find inspiration til din egen HR-indsats.