Fotolia_138004253_Subscription_Monthly_XXL (3).jpg

Virksomheder skal kommunikere på mange kanaler for at tiltrække de unge på videregående uddannelser

Mange virksomheder har et stort ønske om at tiltrække unge dygtige talenter. Men det er ikke gjort med bare at have en pæn hjemmeside og et par tilfældige opslag på Facebook og LinkedIn. Danske studerende bruger nemlig i snit syv forskellige kommunikationskanaler til at finde ud af, om de synes en virksomhed er interessant at arbejde for.

Det fremgår af rådgivningsvirksomheden Universum årlige undersøgelse af studerendes kommunikationsvaner, der er baseret på besvarelser fra knap 12.000 danske studerende.

Sociale medier, karrieremesser og virksomheders hjemmesider er ifølge Universum de mest benyttede kanaler, når studerende gerne vil vide mere om en potentiel arbejdsgiver.

Desuden møder de unge virksomhederne, når ansatte optræder som undervisere eller en opgave tager udgangspunkt i en virksomhedscase, når de unge bruger job- og karriereapps, når virksomheder præsenterer sig selv på undervisningsstedet, når virksomheder omtales gennem studentermedier, eller når der inviteres på virksomhedsbesøg.

”Danske virksomheder kæmper om at tiltrække veluddannede talenter. Eftersom de studerende orienterer sig via mange kanaler, skal virksomheder matche dette, hvis de vil ligge forrest i feltet,” siger Universums danske direktør Jesper Dansholm.

Skal være bedre til sociale medier og afslappede videoer

Han hæfter sig ved, at den vigtigste kanal helt klart er sociale medier. Men her er store danske virksomheder ifølge Universums undersøgelse voldsomt underrepræsenterede:

”Kun hver femte store danske virksomhed har en dedikeret karriereside på andre sociale medier end LinkedIn. Andelen er 40-50 pct. i andre europæiske lande. Det er forståeligt, at virksomheder starter med at kommunikere på LinkedIn, blandt andet fordi HR-afdelingen er vant til at anvende det medie. Men de unge er jo bare meget mere på Facebook og Youtube, så det burde virksomhederne spejle,” siger Universums danske direktør Jesper Dansholm.

En anden udfordring er, at virksomheder fokuserer og er vant til at brande sig over for kundesiden. Det er de dygtige til. Men når det kommer til branding over for potentielle medarbejdere, skal budskabet skæres lige så klart til: Hvad vil jeg få ud af at arbejde for jer?

”Den gode nyhed er, at kommunikationen over for unge talenter ikke behøver at være super flot produceret. Her er det bedre med personlige kommentarer på sociale medier og håndholdte videoer, hvor medarbejderne autentisk og følelsesladet fortæller om deres arbejdsopgaver, personlige og faglige udvikling, spændende projekter, karrieremuligheder, kolleger og firmaevents, så ansøgerne oplever, de får et ægte indtryk af virksomheden som arbejdsplads,” siger Jesper Dansholm.

 

Tabel: Disse medier benytter danske studerende til at få information om potentielle arbejdsgivere. Kilde: Universum Student Survey 2018 for Danmark.

Kommunikationskanaler 2018
Sociale medier 1
Karrieremesser 2
Arbejdsgiveres hjemmesider 3
Forelæsninger og case opgaver 4
Karriere- og jobrelaterede apps 5
Arbejdsgiveres præsentationer på uddannelsen 6
Publikationer for studerende 7
Outdoor annoncering 8
Sponserede indlæg på sociale medier 9
Besøg hos arbejdsgivere 10

 

Om Universum Student Survey 2018

  • Universum Student Survey 2018 er baseret på besvarelser fra i alt 11.957 danske studerende.
  • Undersøgelsen er gennemført i perioden november 2017 – marts 2018 på videregående uddannelser i Danmark.
  • Universum gennemfører tilsvarende undersøgelser i 60 lande over hele verden.