dec 15 web.jpg

 

I december forkæler DANSK HR vores følgere på LinkedIn med en HR-julekalender fuld af gaver. Hver formiddag indtil d. 24. december kan du på LinkedIn åbne en ny ”låge” i DANSK HR’s julekalender - hvor du også får mulighed for at få fingrene i indhold, som normalt kun er for vores medlemmer. Du kan følge DANSK HR på LinkedIn her

Julekalender 15. dec.

Vi kan ikke få nok jul på arbejdspladsen

Af Susanne Teglkamp, ledelsesrådgiver i Teglkamp & Co.

Jul er ikke bare noget, vi holder sammen med familie og venner. Jul holder vi også hele december måned på arbejdspladsen. Og vi elsker det!

Teglkamp & Co har undersøgt, hvor meget juleriet fylder på arbejdspladsen og det er ikke så lidt. Det kan godt være, at vi bruger en del tid på julehygge på arbejdspladsen, men det skal ses som en investering i fællesskab og virksomhedskultur. Det kan selvfølgelig være svært at måle direkte på bundlinjen, men man skal altså ikke undervurdere den positive effekt, det kan have.

Omverdenen har undret sig over, hvad det er for noget med Danmark og det der mærkelige ord: Hygge. Undersøgelsen om julerier på arbejdspladsen, indrammer meget godt, hvad det er vi danskere gør, når vi hygger - det handler om samvær, spise, traditioner, lys i mørket, at have det rart sammen.

Uofficiel kanon over jul på arbejdspladsen

Skulle man lave en kanon over, hvilke julerier, der foregår på de danske arbejdspladser, så ser top 5 således ud:

  1. Julefrokost (holdes på 88% af deltagernes arbejdspladser)
  2. Julepynt på arbejdspladsen (på 69% af deltagernes arbejdspladser)
  3. Julegaver til medarbejderne (67% modtager julegaver fra deres arbejdsgiver)
  4. Juletræ på arbejdspladsen (48% kan glæde sig over juletræ på arbejdspladsen)
  5. Gløgg og æbleskiver på arbejdspladsen (tilbydes 44% af deltagerne)

Når det drejer som om julegaver er der en væsentlig forskel på offentlige og private arbejdspladser. På 8 ud af 10 private arbejdspladser gives der julegaver til medarbejderne, hvor det tilsvarende kun er på 4 ud af 10 offentlige arbejdspladser.

Vi hygger os på arbejdspladsen i december måned

Selvom december jo er en kort måned, så kunne man måske tro, at det blev for meget med alle julerierne på arbejdspladserne. Men nej, vi elsker det og hygger os gevaldigt i hele julemåneden på arbejdspladsen. 8 ud af 10 af deltagerne har i undersøgelsen tilkendegivet, at de synes godt om julerierne på arbejdspladsen og finder dem hyggelige.

Deltagerne har knyttet kommentarer til undersøgelsen:

”Det er dejligt, at man kan hygge med og om sine kollegaer i december ved siden af det travle jag. Det gør måneden lidt anderledes.”

”Juleri er med til at skabe en positiv energi på arbejdspladsen. Kunsten er at bære energien videre resten af året.”

”Jeg betragter det som en investering i godt arbejdsklima.”

Kun 5% af deltagerne synes, at julerierne på arbejdspladsen har taget overhånd.

En af dem kommenterer således:

”Det er blevet så meget ”kultur”, at der bliver set skævt til dem, som f.eks. ikke ønsker at deltage i pakkekalenderen. Jeg synes også det er patetisk at høre kollegaer klage over, hvor travlt de har, samtidig med at de kan bruge tid på at julehygge” med hinanden dagligt.”

Vi bliver glade for julegaverne fra chefen

Hvis arbejdsgiverne skulle overveje at sløjfe julegaverne til medarbejderne, så skal de nok lige tænke sig om en ekstra gang først. For medarbejderne sætter pris på julegaverne – også selv om det blot er mindre ting.

I 2 ud af 3 virksomheder gives der julegaver til medarbejderne. Det kan godt løbe op i et anseeligt beløb for virksomheden. Men det kan svare sig, for langt de fleste – 8 ud af 10 medarbejdere - bliver glade for de gaver, de får. Kun hver 10. synes, at de ofte får noget ubrugeligt.

Deltagerne i undersøgelsen har knyttet kommentarer, bl.a.:

”Det er tanken, der tæller. Og jeg er glad for at firmaet tænker på sine medarbejdere.”

”Godt tiltag, men umuligt at ramme alles smag. Vi er gået over til, at der er 10-15 ting at vælge imellem. Det hjælper på tilfredsheden.”

”Som offentlig arbejdsplads er det en symbolsk gave vi giver/får, dvs. til under 100 kr. Det er tanken, der tæller, men den betyder til gengæld m.”

Ingen jul uden julefrokost på arbejdspladsen

På 9 ud af 10 arbejdspladser holdes der julefrokost. Julefrokosten er en tradition, som af mange medarbejdere anses som et af årets højdepunkter og som man derfor skal holde fast i – næsten uanset hvad. Således er det kun hver 5. der synes, at julefrokosten skal sløjfes, hvis virksomheden er i økonomisk bekneb.

Deltagerne har kommenteret, eksempelvis:

”Ingen julefrokost, det vil være vejen til at nedlægge arbejdspladsen!!!!!!!!!!!”

”Det er så meget en del af den danske arbejdskultur, så det bør være et tilbud til alle.”

”Hvorfor fjerne noget, som er med til at forene medarbejderne og som skaber en positiv stemning, der i sidste ende kan bidrage til bundlinjen.”

”Det er en event, som der tales om hele det efterfølgende år på en god måde, så det har bestemt en værdi – også set i forhold til en kultur på arbejdspladsen.”

Julefrokosten er som regel en fest, der kan samle de fleste. 3 ud af 4 planlægger da også at deltage i årets julefrokost. Men der er en gruppe, der af forskellige årsager ikke deltager i årets julefrokost. Nogle angiver, at de ikke kommer, fordi de ikke har lyst til at deltage. Andre at kollegaerne bliver for fulde og dumme som årsag til, at de ikke har lyst til at komme.

En af deltagerne samler meget godt, hvorfor nogle ikke rigtig har lyst til julefrokost:

”Vi er ofte mellem 150 og 200 deltagere til julefrokosterne. Som jeg oplever det, er det meget støjende og ikke altid så hyggeligt – vi har f.eks. svært ved at føre en samtale med dem, vi sidder sammen med grundet meget høj musik. Der er masser af liv og glæde – men desværre også en del, der drikker alt for meget og bliver temmelig berusede meget tidlig i festen. Det kan godt ødelægge den gode stemning. Der opstår nogle pinlige situationer, som kan have konsekvenser for vores relationer og samarbejde i hverdagen.”

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført over internettet i løbet af november og december måned 2016. Undersøgelsen er anonym. Der er indkommet i alt 219 besvarelser.

Susanne Teglkamp er konsulent og direktør i Teglkamp & Co. Hun er uddannet jurist og reserveofficer og har suppleret med flere lederuddannelser senest Executive Board Programme på INSEAD. Susanne Teglkamp fik Ildsjælsprisen 2012 af DJØFs Brancheforening Selvstændige.
S
usanne Teglkamp har tung ledelsesmæssig erfaring og har bl.a. været kommunaldirektør, HR-direktør i to forskellige it-virksomheder og udviklingschef