Personalegoder mail.jpg

60 % af danskerne synes, at frokost og god kaffe er vigtig for deres trivsel på arbejdspladsen

Flere og flere danske virksomheder øger fokus på medarbejdernes trivsel og motivation i hverdagen. Virksomhederne er begyndt at skabe arbejdsmiljøer, som er inspirerende i hverdagen for at fastholde kompetente medarbejdere og øge deres daglige motivation. Fokus på medarbejdertrivsel og personalegoder skal også være med til at tiltrække nye medarbejdere. Ny undersøgelse fra YouGov blandt 500 erhvervsaktive i Danmark bekræfter, at virksomhederne har set rigtigt.

Frokostordning og kvalitetskaffe på arbejdspladsen er populært

En undersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov for Nespresso Professional bekræfter, at virksomhederne tænker rigtigt, når de investerer i bedre arbejdsmiljø for deres medarbejdere. Undersøgelsen viser, at mere end 60 % af danskerne mener, at både frokostordning og kvalitetskaffe er vigtige personalegoder. Fri parkering i forbindelse med arbejdspladsen er dog topscorer i undersøgelsen, hvor mere end 70 % af de adspurgte vægter dette højt. Undersøgelsen viser, at andre goder, som fx renseriordning eller gratis sodavand er mindre væsentlige.

Miljø øger medarbejdertrivslen og produktiviteten på arbejdspladsen

Danske virksomheder tilbyder oftest en lang række forskellige personalegoder for dels at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. I dag rækker det ikke med blot at kunne tilbyde koldt vand, kaffe fra kanden og frokost. Tendensen har i en årrække været, at virksomhederne har gjort meget ud af at kunne tilbyde deres medarbejdere ernæringsrigtige, velsmagende og lækre frokostbuffeter. Nu ses en stigende interesse i også at kunne tilbyde det helt rigtige arbejds- og pausemiljø til sine medarbejdere med kvalitetskaffe. Områder på arbejdspladsen, hvor medarbejderne kan mødes, holde en lille pause eller et uformelt møde med kollegaer i et andet miljø end kontoret eller virksomhedens kantine, vinder mere og mere indpas på de danske arbejdspladser.

Fokus på medarbejdertrivsel hos Marsh

Hos virksomheden Marsh, der er verdens førende risikorådgiver og forsikringsmægler, har man i en længere årrække haft fokus på medarbejdernes trivsel. Lone Konnerup, HR-chef hos Marsh A/S fortæller:

Hos Marsh er medarbejderne vores væsentligste ressource, og vi har derfor stort fokus på medarbejdertrivsel. Vi er i dag kendt for at være en god arbejdsplads, og vil gerne bevare dette omdømme fremadrettet. Vores virksomhed bygger på kompetente og engagerede medarbejdere, som brænder for at give vores kunder den bedste service. Vi tror på, at der er en sammenhæng mellem glade medarbejdere og tilfredse kunder. Derfor tilbyder vi vores medarbejdere en lang række forskellige aktiviteter både i og udenfor arbejdstiden, hvilket er med til at styrke sammenhold og trivsel. Vi har blandt andet etableret et kaffeområde centralt i huset, hvor medarbejdere mødes og taler om arbejde og fritid. Vi ser, at både cafémiljø og valget af kvalitetskaffe er værdsat af vores medarbejdere, og at det er med til at understøtte trivsel og engagement hos dem.”

Cafémiljø hos Marsh A/S - Fotograf: Jes Jessen

Mindre tekøkken og mere cafémiljø

Hos Nespresso Professionel kan man nikke genkendende til denne tendens. Asger Rothenburg adm. direktør for virksomheden uddyber:

"Undersøgelsen kommer ikke bag på os. Vi oplever en stigende interesse hos virksomhederne for at indrette helt særlige områder med indbydende og afslappende miljøer til medarbejderne. Man ønsker at skabe et miljø, som samler virksomheden og styrker samarbejdet på tværs af afdelinger. Caféområder, hvor medarbejderne mødes over en god kop kaffe, er i kraftig vækst. Vi har i flere tilfælde hjulpet virksomheder med at indrette caféområder til deres medarbejdere og tror på, at det er en tendens, som flere og flere virksomheder vil tage til sig.”

 

Se resultater fra undersøgelsen her

 

Kilde: Nespresso Professional

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov for Nespresso Professional. Der er i alt gennemført 502 CAWI-interview med danskere i alderen 25-60 år i arbejde, i perioden 29/6-2/7 2017.