Fotolia_133672736_Subscription_Monthly_M (1)_WEB.jpg

Få mest ud af de dage du er væk fra kontoret

Af Nikolaj Henum, FTIECLA

Når medarbejdere på ledelsens opfordring tager væk fra kontoret i forbindelse med eksempelvis teambuilding, er formålet ofte at styrke teamet, skabe innovation og/eller udvikle virksomhedens strategi. Men de dage, man er væk, bliver kun en succes, hvis de er organiseret med et klart mål for øje, skriver Ian Sanders for Financial Times | IE Business School Corporate Learning Alliance.

Når en virksomheds medarbejdere flyttes væk fra kontoret og væk fra de daglige rammer for at skabe en særlig dynamik, er det ikke altid, at målsætningen nås, og efterfølgende risikerer dagene væk fra kontoret at blive forbundet med spild af tid og penge.

En succesfuld event, hvor medarbejdere hives ud af de vante omgivelser, kræver nemlig mere end et hotel med god mad og fri bar. Chefredaktør hos Financial Times, Andrew Hill, fastslår, at strategidage uden for kontoret kan virke absurde, men at de samtidig også kan være ganske nyttige - forudsat at der er blevet lagt en indsats i forhold til planlægning.

"Hvis medarbejderne er ordentligt klædt på til oplevelsen, og omgivelserne er gode, er det ofte her, at nye ideer fødes, og ikke mindst stedet, hvor båndene mellem kollegaerne styrkes.”

Her er et bud på hvilke tiltag du kan tage for at sikre, at dagene væk fra kontoret bliver en succes.

Find den rette placering

Det er tit fornuftigt at komme væk fra de daglige rammer. Stedet skal gerne være neutralt, inspirerende og fri for distraktion – det vil hjælpe deltagerne til at fokusere. Det skal og må ikke føles som en lang dag på jobbet.

Selvfølgelig er der altid et incitament til at holde omkostningerne nede. Tænk eventuelt anderledes for eksempel ved at booke gennem Airbnb i stedet for et femstjernet hotel. Det vigtigste i forhold til placering er, at du ikke finder et kontor, som ligner hverdagen og ligger i samme område, for så får du ikke den fulde effekt.

Vær bevidst om formålet

Når man holder sådan et arrangement, så er det vigtigt, at det er tydeligt for deltagerne, hvorfor det bliver holdt. Handler det om strategi og vision - eller om socialisering og fejring? Den førstnævnte kan være mere relevant for virksomheder, der gennemgår større ændringer; Sidstnævnte er passende som en 'tak' for et rentabelt år med hårdt arbejde. Uanset hvad så lad personale kende formålet.

Planlæg tid til at socialisere og spille

Dagene væk fra kontoret bør ikke kun være forretning, hvor det er er monolog fra ledelsen til medarbejderen, Brug spil og teambyggeri som isbrydere men vælg omhyggeligt i forhold til deltagerne. Det nytter ikke noget, at man arrangerer en overlevelsestur, velvidende at mange ikke et i stand til at gennemføre.

Inkluder overnatning

Er der en overnatning inkluderet, maksimerer man tiden, og man har en chance for, at forskellige arbejdsstyrker og afdelinger lærer hinanden bedre at kende.

Handlingsplan

Udarbejd en handlingsplan inden du tager afsted. Blandt sjov og spil skal der eksempelvis skabes nogle mere alvorlige punkter. Ofte sker der det, at det er svært at huske de mange input efterfølgende, så indarbejd en plan for hvordan man husker, og hvad der er mest væsentligt at huske på, når hverdagen melder sig igen.

Inviter gæster

En udefrakommende gæst kan give et godt indspark og måske se tingene fra en anden vinkel. Gerne en gæst fra en anden branche som for eksempel fra sportens verden – det kan være en god motivator og skabe analogier.

 

Artiklen er udarbejdet med inspiration fra Ian Sanders, der er kreativ konsulent og historiefortæller. Han er forfatter til ​​fire bøger om arbejde og forretning. Denne artikel blev skrevet til Financial Times |IE Business School Corporate Learning Alliance www.ftiecla.com