Fotolia_145262017_social media.jpg

Nu er sociale medier den mest populære informationskilde når jobsøgere skal undersøge virksomheder

Hverken virksomheders hjemmesider, massemedier eller venner er førstevalget, når folk med erhvervserfaring vil vide mere om virksomheder, som de måske kunne tænke sig at arbejde for. Derimod er sociale medier såsom Linkedin, Facebook og Twitter for første gang nogensinde helt i top som informationskilde.

Det fremgår af Universums seneste årlige undersøgelse af jobdrømme blandt veluddannede danskere. Undersøgelsen baserer sig på svar fra 9117 danskere med gennemsnitligt 6,5 års erhvervserfaring og en akademisk uddannelse inden for økonomi, it, ingeniør, naturvidenskab og jura.

Ifølge direktør Jesper Dansholm fra Universum Danmark spiller mobiltelefonen en afgørende rolle for skiftet til sociale medier:

”Danskerne bruger deres smart phones rigtigt meget, og en væsentlig del af tiden bruges på at tjekke Facebook opslag og i stigende grad også Linkedin. Samtidigt er interessen for jobrelaterede apps stigende – fra en syvendeplads i forhold til andre app-typer for tre år siden til nu at ligge på en fjerdeplads. Skal virksomheder tiltrække de bedste talenter, er det et must at have en stærk tilstedeværelse på de sociale medier, for det er der, kandidaterne er,” siger Jesper Dansholm.

Tilstedeværelsen på de sociale medier er dog ikke helt gratis for virksomhederne. Udover at have folk ansat til at producere indhold er de sociale medier ifølge Jesper Dansholm også blevet en betalt kanal:

”Hvor man tidligere kunne satse på at få sit content til at gå viralt og på den måde blive set af mange tusinde, er fremgangsmåden i dag at betale for sponseret indhold og annoncering, som målrettet bliver vist på sociale medier for de rette personer,” siger Jesper Dansholm.

Går efter de allerdygtigste

Han peger på, at konkurrencen om toptalenter er skærpet: ”De allerdygtigste vidensmedarbejdere, som er skarpe og får de bedste ideer, kan være 10, 100 eller 1000 gange så værdiskabende for virksomheden målt i forhold til de næstbedste. Derfor bruger især store virksomheder stadigt flere penge på at tiltrække de dygtigste folk.”

En anden tendens er, at virksomheder bruger nye metoder til at tiltrække medarbejdere såsom gamification, kunstig intelligens og virtual reality. Især er internationale virksomheder gået i gang med at afprøve disse teknologier. Eksempelvis kan et konsulenthus udvikle strategispil, hvor ansøgerne kan prøve kræfter med forskellige problemstillinger. Eller man kan tilbyde kandidater en virtuel tur rundt og se virksomhedens laboratorier eller hilse på de andre kolleger. Og Hollandsk politi har for eksempel lanceret spillet Crime Hackers, hvor ansøgere selv kan afprøve, hvordan politiet arbejder med kriminalsager.

Rambøll og Danske Bank prioriterer sociale medier højt

Rådgivervirksomheden Rambøll prioriterer sociale medier højt, fordi det giver mulighed for at være i dialog globalt med mulige kandidater og egne medarbejdere:

”Vi ønsker at give den bedst mulige forståelse af virksomheden, inden medarbejderne bliver en del af den - også så kandidaterne kan se, om der faktisk er et gensidigt match. Derfor kommunikerer vi løbende om, hvor de kan møde os, og hvad der karakteriserer vores virksomhedskultur, og vi fortæller, hvordan de sammen med kolleger kan arbejde på de mest fagligt udfordrende projekter i Danmark og globalt,” siger Rambølls danske kommunikationschef Jesper Fabricius. Han uddyber:

”Vi oplever også, at potentielle kandidater rigtig gerne vil være i dialog med vores medarbejdere om, hvordan det er at arbejde for virksomheden, og det giver de sociale medier i høj grad mulighed for. Vores egne medarbejdere spiller derfor en afgørende rolle som ambassadører for virksomheden, når vi skal tiltrække de bedste medarbejdere.”

I Danske Bank nikker rekrutteringschef Ole Bech-Petersen genkendende til Universum-undersøgelsens resultater. Derfor står sociale medier allerede højt på dagsordenen, når det handler om at vise Danske Bank frem for potentielle medarbejdere.

”I Danske Bank skal vi være til stede i de kanaler, hvor vores potentielle medarbejdere er til stede. Derfor er det vigtigt for os at være synlige og relevante på fx LinkedIn, Facebook og Instagram, hvor vores potentielle medarbejdere har en helt naturlig forventning om at kunne møde Danske Bank. Det kan hænge sammen med, at vi i efterhånden mange år har brugt sociale medier til at kommunikere med vores kunder. Hvis man på sociale medier kan møde Danske Bank som bank, så regner man selvfølgelig også med at kunne møde os som arbejdsplads.”

Ifølge Ole Bech-Petersen er det ikke længere nok at kommunikere til dem, der følger virksomhedens officielle sider. Danske Bank har stort fokus på at aktivere sine medarbejdere som digitale ambassadører:

”Hvis du overvejer en karriere i Danske Bank, hvem vil du så helst i dialog med fx på sociale medier? En HR-medarbejder? Eller en medarbejder, der ligner dig selv og kan give dig et troværdigt billede af, hvordan det vil være at arbejde i Danske Bank? Svaret er det sidstnævnte. Derfor handler en stor del af vores arbejde med sociale medier om at inspirere vores medarbejdere til at fortælle deres egne historier om hverdagen i Danske Bank. Det skyldes også, at vores i alt 19.000 medarbejdere i 16 lande kan nå meget bredere ud, end vi kan via vores officielle sider på sociale medier. På LinkedIn har vi eksempler på, at 3-4 medarbejdere kan nå flere ved selv at lave en opdatering, end hvis Danske Bank laver en opdatering til vores ca. 65.000 følgere,” siger Ole Bech-Petersen.

Om Universum Professional Survey 2017

  • Universum Professional Survey 2017 er baseret på besvarelser fra 9.117 danskere, som er aktive på arbejdsmarkedet.
  • Alle respondenter har gennemført en akademisk uddannelse inden for økonomi, naturvidenskab, ingeniør, it eller jura.
  • Undersøgelsen er gennemført i perioden november 2016 - juli 2017.
  • Universum gennemfører tilsvarende undersøgelser i 50 lande over hele verden.
  • Læs mere her

Kilde: Universum