Simon_Headshot1_WEB.jpg

Kender du dine medarbejderes ’HVORFOR’?

Af Simon Sinek, amerikansk ledelsesguru og bogaktuel med ”Find dit hvorfor”

I forretningsverdenen rejser vi meget, men somme tider vil vores forretninger simpelthen ikke vente – de stiger ombord på flyet og finder os. Det var det, der skete en dag på en flyvning fra Miami til St. Louis. Her er historien:

Jeg var udmattet. Det eneste, jeg ønskede, var at komme til det sted, hvor jeg skulle være. Endnu en flyvning. Endnu en fremmed at sidde ved siden af. Jeg bad til flyvningens guder om at få en sidekammerat, der ikke ville invadere mit personlige rum, hverken fysisk eller verbalt. Det eneste, jeg ønskede, var at være i fred. Men det viste sig, at min nabo rent faktisk var et af de mennesker, og at denne flyvning var en af de flyvninger.

Jeg havde fundet mig til rette til flyveturen på fire timer, da Steve satte sig ved siden af mig og introducerede sig selv. Efter lidt småsnak begyndte han at fortælle mig, hvad han beskæftigede sig med. Hvis du har været i denne situation, ved du allerede nu, at Steve eksempelvis ikke var livvagt for Hollywood-stjerner og ivrig efter at dele historier om deres kærlighedsliv uden for rampelyset og deres stofmisbrug i fritiden. Ingen saftige historier eller sladder til at underholde mig med på flyveturen. Nej, nej. I 23 år havde Steve solgt stål. Jeps, stål. Utrolig interessant.

Det viste sig imidlertid, at det stål, Steve sælger, ikke bare er standardvaren. Hans virksomhed, som er baseret i Sverige, producerer en særlig ren form for stål, der gør maskiner i stand til at køre mere effektivt, fordi deres dele – for eksempel en bils transmission – er lettere. Steve, som selv er ingeniør, kunne personligt attestere dette produkts overlegenhed i forhold til andre valgmuligheder på markedet.

Da Steve sluttede af, så han forventningsfuldt på mig, idet han tydeligvis længtes efter et opfølgende spørgsmål, der ville lade ham tale mere om stål. Problemet var, at jeg ikke var særlig interesseret i, hvad Steve beskæftigede sig med. Det er ikke, fordi jeg er reserveret eller uselskabelig eller kun er interesseret i sladder. Det er slet ikke sådan, det er. Det, der interesser mig, er ikke, hvad mennesker beskæftiger sig med, men hvorfor de gør det. Så i stedet for at spørge Steve, hvor meget hans stål koster, og hvem hans bedste kunder er, vendte jeg mig imod ham og sagde: ”Og hvad så?”

”Joh, altså, øhh,” sagde Steve usikkert. Han forstod ikke spørgsmålet.

Så jeg spurgte på en anden måde: ”Jeg har forstået, at det stål, du sælger, er meget rent. Jeg har forstået, at det gør det muligt at konstruere lettere komponenter, hvilket gør maskiner mere effektive. Men hvad så?”

Steve stammede lidt mere, men udbrød så: ”Jo altså, så behøver man ikke at bruge så meget materiale.”

Jeg var ved at nærme mig og pressede lidt mere på. ”Og hvilken forskel gør det så?”

Et øjeblik så det ud, som om Steve kunne synke helt sammen. Det eneste, han havde ønsket, var lidt smalltalk. Nu hang han på mine underlige spørgsmål i de næste tre timer (rollerne var byttet om). Men vi blev ved med at tale sammen, og jeg hjalp ham med at finde svar.

Det viser sig, at stål, der er så rent, er ensbetydende med, at dele, der produceres med mindre materiale, forbliver stærke. At bruge mindre materiale betyder, at behovet for udsmeltning (den proces, der udvinder metallet fra malmen) bliver mindre, sådan at der bruges mindre energi i stålproduktionsprocessen og skabes mindre forurening. Og når stålet bruges til at producere en maskine som for eksempel en bil, gentages disse fordele:

Bilen er lettere, så den bruger mindre brændstof og forurener derfor mindre. Og som om dette ikke er nok, er renere stål lettere at genbruge end andre varianter. Dette var rent faktisk interessant ... men vi var stadig ikke nået til, hvorfor Steve var så entusiastisk omkring sit job.

”At spare brændstof og reducere forureningen er alle tiders,” sagde jeg, ”men der må være mere ved dette job, siden det har holdt dig i gang i 23 år.” Det er lang tid at gøre noget og stadig være passioneret omkring

det. ”Der må være mere på spil, noget, du virkelig tror på,” prikkede jeg til ham.

Og så skete det. For første gang i vores samtale så jeg Steves øjne lyse op. Og så vældede hans følelser ud.

Steve er engageret i at holde vores klode sund for sine børn og fremtidige generationer, og en måde at gøre det på er ved at være mere ansvarlig i forhold til den måde, vi bruger klodens rige resurser på. I al den tid, han havde talt til mig om stål, nævnte han aldrig dette en eneste gang, og dog var det netop det, der inspirerede ham til at begynde at fortælle en fremmed på et fly om rent stål.

Jeg bad Steve om tilladelse til at omformulere hans salgstale. ”For at sige det enkelt,” begyndte jeg og talte, som om jeg var Steve, ”går jeg ind for at bruge naturens resurser til fordel for menneskeheden. Og jeg går også ind for, at vi skal gøre det på en ansvarlig måde og efterlade kloden sikker og sund til vores børn. Det er det, der har fået mig til at blive ingeniør og gå ind i min nuværende organisation.

Vores virksomhed, som er baseret i Sverige – et land, der er forpligtet på bæredygtighed – har udviklet en metode, der kan hjælpe ingeniører til at skabe lettere, mere effektive, grønnere produkter. Og vores særlige vej til bæredygtighed er tilfældigvis letvægtsstål.”

”Tak skal du have,” sagde Steve og strålede. ”Du har netop sat ord på, hvorfor jeg elsker det, jeg gør.”

Ved simpelthen at begynde min version af hans præsentation med, hvorfor han elsker sit job, hjalp jeg Steve til at se, at det ikke er, hvad han gør, der har holdt ham tilfredsstillet i mere end to årtier. Det, der inspirerer ham, er, hvorfor han gør det. Ved at forbinde sit arbejde med sin følelse af formål har Steve fundet frem til sit HVORFOR.

 

Link til bogen: Find dit HVORFOR