dec 23 web.jpg

 

I december forkæler DANSK HR vores følgere på LinkedIn med en HR-julekalender fuld af gaver. Hver formiddag indtil d. 24. december kan du på LinkedIn åbne en ny ”låge” i DANSK HR’s julekalender - hvor du også får mulighed for at få fingrene i indhold, som normalt kun er for vores medlemmer. Du kan følge DANSK HR på LinkedIn her

Julekalender 23. dec.

Digital chikane på arbejdspladsen: Husk at indsamle beviser!

Kan du selv tage et screenshot?

Af Abelone Glahn, kommunikationsrådgiver, Amedia

I 2016 har vi set de første vejledninger til en politik over for arbejdsrelateret digital chikane efter at loven om beskyttelse mod digital chikane i arbejdstiden trådte i kraft i februar 2015.

Men mange HR-afdelinger reagerer desværre stadig først, når skaden er sket, når en medarbejder er blevet hængt ud på nettet og bukket under for den digitale tilsvining. Desværre glemmer arbejdspladserne at undervise i, hvordan man sikrer beviser på digital chikane og samler dokumentationen til eventuel senere brug.

Det vigtigste, en medarbejder skal foretage sig, i det øjeblik personen opdager en digital chikane, er at fastholde beviserne herpå. Det betyder at tage et screenshot af udsagnet, før afsenderen sletter det. Hvis man ikke fastholder beviset, er der ikke noget at vise frem, når chikanen sker for 30. gang, og medarbejderen bukker under og må sygemeldes.

Ved du selv, hvordan du gør?

Find tasten på dit PC-tastatur, hvor der står Print Screen eller Prt Scr. Tryk på den.

På en MAC: tryk CMD (Æble)+shift+3.

Åbn et Word dokument. Tryk CTRL + v, og du har kopieret skærmbilledet ind i Word dokumentet.

Sørg for, at dokumentationen opsamles centralt.