Trends 2018 web.jpg

5 2018-tendenser inden for læring og udvikling

Hvert år bringer Financial Times | IE Business School forudsigelser for det kommende år. Læs her, hvad vi i korte træk kan forvente, at der vil ske i 2018 ifølge en række professorer fra en af verdens førende MBA-skoler.

1 Mellemlederen vil få comeback

Der har i de senere år været stor fokus på topledelsens lederevner, men i det kommende år vil den ofte undervurderede og oversete mellemleder få et comeback og blive anerkendt for sin evne til at lede mennesker.

2 Den falske ægthed er død

Man hører ofte, at hvis man kan lade som om, at man er sig selv, uden at nogen lægger mærke til det, så er man nået langt.

I 2018 vil mange ledere ikke længere forsøge at være sig selv. Den falske ægthed vil forhåbentlig blive erstattet med de klassiske, ledelsesmæssige dyder: klar kommunikation, konstruktiv feedback og konfliktløsning.

3 Individuel læring til karriereudvikling

Erfaringsbaseret, fleksibel, individualiseret læring – og værktøjerne til at overføre viden til arbejdslivet – vil få en større rolle i lærings- og udviklingsprogrammer. Agilitet, disruption og digitalisering føles måske som slidte begreber, men de vil fortsat være på dagsordenen og indgå i lederuddannelserne.

4 Generation Z-hype

I 2018 vil den såkaldte Generation Z – personer født omkring årtusindskiftet – begynde at komme ud på arbejdsmarkedet. Forskere og andre eksperter vil komme med deres bud på, hvad det kommer til at betyde, men det vil næppe bringe noget nyt på banen, som ikke allerede er sagt om Generation X eller Y, da de var unge.

5 Interaktiv læring

Der vil fortsat være en vis skepsis over for kunstig intelligens, men kunstig intelligens og interaktiv læring vil give lederne nye redskaber til at styre deres virksomheder endnu bedre i 2018. Den kunstige intelligens’ ’vise sten’ er et strategisk overblik, der giver indblik i kundebehov, bedre produkttilbud, forbedrede arbejdsgange og stærkere lederevner – alt sammen med til at give den enkelte virksomhed en konkurrencefordel.

 

Kilde: Financial Times | IE Business School Corporate Learning