HR-chefen 1 - 2017

Tema: HR møder kunderne

Kender du kunderne?

"Get closer than ever to your customers. So close, in fact, that you tell them what they need well before they realize it themselves”.

Det kan vel ikke undre, at ovenstående citat stammer fra Steve Jobs, stifteren af Apple, og han var vel om nogen manden, der kunne forudse, hvad kunderne i fremtiden havde brug for.  

Men hvad har dette citat med HR at gøre? Faktisk en hel del…

HR har i årevis været klar over, at det er nødvendigt at samarbejde med sine kunder, og HR har også helt fra starten været klar over, hvem kunderne er. Kunde nummer et er selvfølgelig topledelsen, som har ønsker til HR og de opgaver, de skal løse, men mellemlederne er også kunder, for de er dem, der i det daglige skal have kontakten til og skabe resultaterne samme med medarbejderne.  

Men HR kender også godt det, at ledelsen og lederne ikke altid forstår HR, og derfor har det ofte været nødvendigt at fortælle og synliggøre, hvad de havde/har behov for.

I dag har HR ikke kun interne kunder. De skal være så stor en del af forretningen, at de også skal kende de ”rigtige” kunder, altså virksomhedens kunder. For kun her igennem kan HR bruge sin store ”værktøjskasse” til at udvikle og understøtte hele virksomheden, så der alle steder tænkes nyt, og man dermed er forud for konkurrenterne og markedet.

Til slut vil jeg sige, at vi hos DANSK HR glæder os til også i år at kunne tilbyde dig en række spændende og relevante medlemsaktiviteter. Vi har dog en særlig grund til at se frem til 2017. DANSK HR – eller som vi hed indtil 2013 PID-Personalechefer I Danmark – kan nemlig fejre 25 års jubilæum i år. Fejringen bliver selvfølgelig ikke af os, men af dig – og alle dine med-medlemmer – I er jo grunden til, at vi de sidste 25 år har sat og stadigvæk hver dag sætter fokus på HR.

Så glæd dig lidt ekstra til 2017, hvor du kan se frem til masser af tilbageblik, kig fremad og ekstra gode gaver til dig som medlem. Så hold øje med nyheder – og sæt kryds i kalenderen den 4. og 5 oktober. Festen holder vi på Træfpunkt.

Vi ønsker dig et godt 2017.

 


Kim Staack Nielsen, MBA, DBA CEO, DANSK HR

Er HR kundeorienteret?

Der er ikke tvivl om, at HR har fået et nyt perspektiv efter finanskrisen, nemlig en større involvering i forretningen. Lad os tage et view på hvad teorien er omkring dette.

Nikolaj Henum

Ingen kunder – ingen forretning

Ingen kunder – ingen forretning. Ved Flügger har HR radaren skarpt rettet mod forretningen. Holdningen er, at HR skal uddybe nødvendige værktøjer, processer og metodikker til brug i organisationen, men der er bare fundamentet. Først når disse integreres i forretningen, kan man tale om, at HR er en succes.

Rasmus Thy Grøn, chefkonsulent ved LEAD

Fem nøgler til strategisk og forretningsdrevet HR

Der bliver talt meget om strategisk og forretningsdrevet HR. Der findes sågar adskillige akademiuddannelser, efteruddannelser og kurser om netop dette. Men hvordan gennemfører man det i praksis? Det vil denne artikel give et bud på.

Carsten Hornstrup, ph.d., partner i joint action, & Lars Bo Stenderup, HR-konsulent, Varde Kommune

Når vi lærer af hinanden

Varde kommune har implementeret en demensstrategi. Kommunen valgte arbejdsprocessen ’Ledelse af relationel koordinering’ til at løfte det tværgående samarbejde til fordel for borgere og medarbejdere.

vivi bay

Holacracy – cirkler af tillid

Mange organisationer bliver mere og mere strukturerede for at blive slankere og smidigere. Spørgsmålet er, om det faktisk virker? I en af de mest berømte undersøgelser dukkede for eksempel systemet ”Holacracy” op med blandede resultater.

Tomas Lykke, forfatter og partner Hildebrandt&Brandi

HR skal (også) tage ansvar for kunderne

Danske Bank har været igennem en markant turnaround, der startede i 2013. Se hvordan de fik sat kunderne i fokus.

Geoffroy de Lestrange, Product Marketing Manager EMEA hos Cornerstone OnDemand

HR kan – og skal! – tage ved lære af marketing

Det er nye tider for HR, og udfordringerne er mange. Digitalisering og et større fokus på branding er også emner, som HR skal forholde sig til. HR kan lære utrolig meget af marketing og dermed stå styrket i fremtiden.

Morten Kamp Andersen, Proacteur

Sådan måles HR’s forståelse for kundernes behov og oplevelse

HR skal interessere sig for og forstå virksomhedens kunder, for ellers forstår man ikke baggrunden for virksomhedens strategi, kan ikke stille de rette spørgsmål til lederne eller dagligt supportere interne stakeholdere.

DANSK HR

25 år med HR

Det er i år 25 år siden, at det, der i dag er Danmarks største HR-forening, så dagens lys. DANSK HR – eller som vi hed den gang PID-Personalechefer I Danmark – blev stiftet, og vi fortæller her historien om vores allesammens HR-forening.

HRC1

Løn for titler under kategorien HR og personale

Løn for titler under kategorien HR og personale, der er medlemmer af Lederne og ansat i den private sektor – september 2016

Nikolaj Henum

"Du skal vide, hvornår du er en succes"

Knivskarp og rolig – det må være de adjektiver, som man ved første møde tillægger HR-direktøren fra Danmarks største forsikringskoncern, Tryg.

Cand.comm. Katrine Nedenskov Madsen, adjunkt, cand.jur. Jeanett Kiy og lektor, ph.d., cand.mag. Jørn Helder, Cphbusiness

Dit fokus skal være på anerkendelse, relationer og feedbac

Det handler om anerkendelse, relationer og feedback. Cphbusiness har netop gennemført en større undersøgelse af, hvad de unge synes er vigtigt, når de skal yde deres bedste på arbejdspladsen.

Dennis Christensen, journalist

HR-innovation kan være alternativ til fyringsrunder

Der er andre veje til effektivisering end fyringsrunder. Ifølge HR-ekspert kan virksomheder med fordel tænke anderledes, når organisationen skal effektiviseres, og det er aarhusianske LaserTryk.dk A/S et godt eksempel på.

Vivi Bay, Personal og Ledelse 7-16

Her dyrker vi mangfoldighed

Det er vigtigt at skabe et godt arbejdsmiljø for alle. I sommerhalvåret har Bjertnæs & Hoel 65 medarbejder med 5 forskellige nationaliteter. I dag er der medarbejder fra Vietnam, Polen, Hviderusland, Holland og USA. I 25 år har Bjertnæs og Hoel samarbejdet med internationale landbrugsuniversiteter.

Jonas Blegvad Jensen, Advokat

MANGLENDE OMPLACERING AF GRAVID MEDARBEJDER UDGJORDE IKKE FORSKELSBEHANDLING

Det er opsigelsestidspunktet, der er afgørende for vurderingen af en afskedigelse, også efter reglerne i ligebehandlingsloven. Det har Højesteret netop præciseret i en sag, hvor en gravid medarbejder mente, at en professionshøjskole ikke havde opfyldt sin omplaceringspligt.

Peter Hagedorn-Rasmussen, lektor, ph.d., Roskilde Universitet, og Steen Elsborg, erhvervssociolog og direktør, LDI – Læringsdrevet Innovation

Skab robust organisationsforandring

Mange er bekendt med psykologen Kurt Lewins teori om, hvad der kan bidrage til succesfulde forandringer. Tø-Forandr-Frys! Han er blevet tillagt rollen som fader til meget af den eksisterende forandringsledelsesteori, som tilsigter at styre os gennem forandringer for at nå perioder af stabilitet.

Susanne Bromand Geisler. Susanne er Senior Manager her hos PwC

Vidste du, at forskerskatteordningen nu kan anvendes af medarbejdere, der udfører arbejde i udlandet?

Folketinget vedtog kort før jul en signifikant ændring af forskerskatteordningen, der gør det muligt at anvende forskerskatteordningen, selvom en del af arbejdet udføres i udlandet under udenlandsk beskatning. Lempelsen træder i kraft allerede fra den 1. januar 2017.